Tekst do ćwiczeń

Marcin Świetlicki Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży

Cóż to za stajnia Augiasza!
zamiast
Ale bajzel!

Naturalnie: można też
zamieszkać w katedrze
z maszynką elektryczną,
materacem w jakimś 
kącie.

6 Źródło: Marcin Świetlicki, Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży, [w:] tegoż, Wiersze, Kraków 2011, s. 210.
1
Pokaż ćwiczenia:
RKuVePxX4zH8Z1
Ćwiczenie 1
Wskaż poetę, który nie jest twórcą związanym z „bruLionem”. Możliwe odpowiedzi: 1. Marcin Świetlicki, 2. Marcin Sendecki, 3. Jacek Podsiadło, 4. Wojciech Wencel
RUWpjzJs9XoXG1
Ćwiczenie 2
Zaznacz cechy poetyki „bruLionu”. Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka metafizyczna, 2. szacunek do autorytetów, 3. realizm i sensualizm, 4. eksponowanie teraźniejszości, 5. rytmizacja, 6. język potoczny, 7. wiara w ponadczasową wspólnotę kulturową, 8. bunt, 9. umiar
RrQtn8uad5qKw11
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. „bruLion” zaczął ukazywać się w latach osiemdziesiątych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. „bruLion” z czasopisma stał się instytucją literacką. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórcy związani z „bruLionem” mieli bardzo krytyczny stosunek do mediów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pismo od początku istnienia kontestowało zastaną kulturę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Środowisko „bruLionu” często posługiwało się prowokacją i skandalem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórcy „bruLionu” nawiązywali do poezji francuskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poeci skupieni wokół „bruLionu” chcieli oddać w swojej twórczości autentyczne przeżycie egzystencjalne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ważną inspirację dla poetów „bruLionu” stanowiła twórczość Rafała Wojaczka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 4

Zinterpretuj tytuł utworu Marcina Świetlickiego Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży.

Rmf86xtLa6nCG
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj podmiot liryczny i sytuację liryczną w utworze Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży.

RptuNcviREnOW
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaką literaturę krytykuje podmiot liryczny w wierszu Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży.

R1AMkL2OGbIXZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj pojawiającą się w utworze Marcina Świetlickiego katedrę.

RktbgEaeNRR1x
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Udowodnij, że Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży wpisuje się w poetykę „bruLionu”. Posłuż się konkretnymi cytatami z tekstu.

Rl8hcQqtLiYKw
(Uzupełnij).
Praca domowa

Porównaj pod względem zawartych w nich koncepcji poezji dwa wiersze Marcina Świetlickiego: Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży oraz Dla Jana Polkowskiego

Marcin Świetlicki Dla Jana Polkowskiego

Trzeba zatrzasnąć drzwiczki z tektury i otworzyć okno,
otworzyć okno i przewietrzyć pokój.
Zawsze się udawało, ale teraz się nie
udaje. Jedyny przypadek,
kiedy po wierszach
pozostaje smród.

Poezja niewolników żywi się ideą,
idee to wodniste substytuty krwi.
Bohaterowie siedzieli w więzieniach,
a robotnik jest brzydki, ale wzruszająco
użyteczny – w poezji niewolników.

W poezji niewolników drzewa mają krzyże
wewnątrz – pod korą – z kolczastego drutu.
Jakże łatwo niewolnik przebywa upiornie
długą i prawie niemożliwą drogę
od litery do Boga, to trwa krótko, niby
splunięcie – w poezji niewolników.

Zamiast powiedzieć: ząb mnie boli, jestem
głodny, samotny, my dwoje, nas czworo,
nasza ulica – mówią cicho: Wanda
Wasilewska, Cyprian Kamil Norwid,
Józef Piłsudski, Ukraina, Litwa,
Tomasz Mann, Biblia i koniecznie coś
w jidysz.

Gdyby w tym mieście nadal mieszkał smok
wysławialiby smoka – albo kryjąc się
w swoich kryjówkach pisaliby wiersze
– maleńkie piąstki grożące smokowi
(nawet miłosne wiersze pisane by były
smoczymi literami…)

Patrzę w oko smoka
i wzruszam ramionami. Jest czerwiec. Wyraźnie.
Tuż po południu była burza. Zmierzch zapada najpierw
na idealnie kwadratowych skwerach.

7 Źródło: Marcin Świetlicki, Dla Jana Polkowskiego, [w:] tegoż, Wiersze, Kraków 2011, s. 61–62.