Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Jak zmieniają się właściwości fizyczne alkoholi w szeregu homologicznym?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:

4) porównuje właściwości fizyczne i chemiczne alkoholi mono- i polihydroksylowych (etanolu (alkoholu etylowego), etano‑1,2‑diolu (glikolu etylenowego) i propano‑1,2,3‑triolu (glicerolu)); odróżnia alkohol monohydroksylowy od alkoholu polihydroksylowego; na podstawie obserwacji wyników doświadczenia klasyfikuje alkohol do mono- lub polihydroksylowych.

Zakres rozszerzony

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:

4) porównuje właściwości fizyczne i chemiczne alkoholi mono- i polihydroksylowych (etanolu (alkoholu etylowego), etano‑1,2‑diolu (glikolu etylenowego), propano‑1,2‑diolu (glikolu propylenowego) i propano‑1,2,3‑triolu (glicerolu)); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić alkohol monohydroksylowy od alkoholu polihydroksylowego; na podstawie obserwacji wyników doświadczenia klasyfikuje alkohol do mono- lub polihydroksylowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje szereg homologiczny alkoholi monohydroksylowych;

  • wyjaśnia, jaki wpływ ma budowa alkoholi na ich właściwości fizyczne;

  • charakteryzuje zjawisko kontrakcji.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • burza mózgów;

  • wirtualne laboratorium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie tematem lekcji. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak sądzisz, czy budowa alkoholi ma wpływ na ich zachowanie?? Trwa dyskusja.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat właściwości fizycznych alkoholi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie na forum klasy mają ustalić, jak zbudowana jest cząsteczka alkoholu oraz ustalić wzór ogólny. Chętny uczeń zapisuje na tablicy ogólny wzór.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy taka budowa determinuje podstawowe właściwości fizyczne alkoholi? Na początku uczniowie, aby odpowiedzieć na to pytanie, analizują grafikę interaktywną oraz rozwiązują polecenie 1, zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na dwie grupy zadaniowe. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania:

  • I grupa: Jak przedstawia się rozpuszczalność alkoholi w wodzie?

  • II grupa: Na czym polega zjawisko kontrakcji?

    Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki oraz na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału zapoznaje się z materiałem w ramach swojego zagadnienia i opracowuje go. Po wykonaniu pracy liderzy grup omawiają wytwory prac uczniowskich na forum. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji.

  1. Praca z multimedium. Uczniowie, wykorzystując wirtualne laboratorium, mają przeanalizować, jak zmieniają się właściwości fizyczne alkoholi w szeregu homologicznym. Przeprowadzają badanie rozpuszczalności alkoholi w wodzie oraz oznaczają ich temperatury wrzenia. W ramach podsumowania wiedzy rozwiązują dołączone do medium zadania.

  2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 6‑8 w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co sprawia, że cząsteczki alkoholi są dipolami? Które alkohole dobrze rozpuszczają się w rozpuszczalnikach organicznych? Czym jest zjawisko kontrakcji? Jakie są różnice w budowie cząsteczki metanolu i wody?

  2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, czego jeszcze musicie się nauczyć na temat właściwości fizycznych alkoholi w szeregu homologicznym, żeby być zadowolonym ze swojej wiedzy i umiejętności?

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale oraz zadań w podręcznikach tradycyjnych/ zbiorach.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru A4, mazaki.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co sprawia, że cząsteczki alkoholi są dipolami?

  • Które alkohole dobrze rozpuszczają się w rozpuszczalnikach organicznych?

  • Czym jest zjawisko kontrakcji?

  • Jakie są różnice w budowie cząsteczki metanolu i wody?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do sprawdzianu.