Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jak zmieniają się właściwości fizyczne alkoholi w szeregu homologicznym?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
4) porównuje właściwości fizyczne i chemiczne alkoholi mono- i polihydroksylowych (etanolu (alkoholu etylowego), etano‑1,2‑diolu (glikolu etylenowego) i propano‑1,2,3‑triolu (glicerolu)); odróżnia alkohol monohydroksylowy od alkoholu polihydroksylowego; na podstawie obserwacji wyników doświadczenia klasyfikuje alkohol do mono- lub polihydroksylowych.
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
4) porównuje właściwości fizyczne i chemiczne alkoholi mono- i polihydroksylowych (etanolu (alkoholu etylowego), etano‑1,2‑diolu (glikolu etylenowego), propano‑1,2‑diolu (glikolu propylenowego) i propano‑1,2,3‑triolu (glicerolu)); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić alkohol monohydroksylowy od alkoholu polihydroksylowego; na podstawie obserwacji wyników doświadczenia klasyfikuje alkohol do mono- lub polihydroksylowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje szereg homologiczny alkoholi monohydroksylowych;
wyjaśnia, jaki wpływ ma budowa alkoholi na ich właściwości fizyczne;
charakteryzuje zjawisko kontrakcji.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
wirtualne laboratorium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie tematem lekcji. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak sądzisz, czy budowa alkoholi ma wpływ na ich zachowanie?? Trwa dyskusja.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat właściwości fizycznych alkoholi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie na forum klasy mają ustalić, jak zbudowana jest cząsteczka alkoholu oraz ustalić wzór ogólny. Chętny uczeń zapisuje na tablicy ogólny wzór.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy taka budowa determinuje podstawowe właściwości fizyczne alkoholi? Na początku uczniowie, aby odpowiedzieć na to pytanie, analizują grafikę interaktywną oraz rozwiązują polecenie 1, zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na dwie grupy zadaniowe. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania:
I grupa: Jak przedstawia się rozpuszczalność alkoholi w wodzie?
II grupa: Na czym polega zjawisko kontrakcji?
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki oraz na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału zapoznaje się z materiałem w ramach swojego zagadnienia i opracowuje go. Po wykonaniu pracy liderzy grup omawiają wytwory prac uczniowskich na forum. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji.
Praca z multimedium. Uczniowie, wykorzystując wirtualne laboratorium, mają przeanalizować, jak zmieniają się właściwości fizyczne alkoholi w szeregu homologicznym. Przeprowadzają badanie rozpuszczalności alkoholi w wodzie oraz oznaczają ich temperatury wrzenia. W ramach podsumowania wiedzy rozwiązują dołączone do medium zadania.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 6‑8 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co sprawia, że cząsteczki alkoholi są dipolami? Które alkohole dobrze rozpuszczają się w rozpuszczalnikach organicznych? Czym jest zjawisko kontrakcji? Jakie są różnice w budowie cząsteczki metanolu i wody?
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, czego jeszcze musicie się nauczyć na temat właściwości fizycznych alkoholi w szeregu homologicznym, żeby być zadowolonym ze swojej wiedzy i umiejętności?
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale oraz zadań w podręcznikach tradycyjnych/ zbiorach.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru A4, mazaki.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co sprawia, że cząsteczki alkoholi są dipolami?
Które alkohole dobrze rozpuszczają się w rozpuszczalnikach organicznych?
Czym jest zjawisko kontrakcji?
Jakie są różnice w budowie cząsteczki metanolu i wody?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do sprawdzianu.