Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Fabryka zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polegają problemy związane z klonowaniem zwierząt.
Opiszesz i porównasz metody klonowania zwierząt.
Omówisz etapy klonowania metodą transferu jąder komórkowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
wirtualne laboratorium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat klonowania zwierząt.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami formułuje cele lekcji i ustala kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakie istnieją metody klonowania zwierząt i czym się od siebie różnią?”. Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na kartkach, następnie tworzą pary, a potem pary łączą się w czwórki – za każdym razem uczniowie ustalają wspólną odpowiedź. Przedstawiciele czwórek prezentują ustalone odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie i odpowiadają na pytania kolegi lub koleżanki.
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑S)”. Uczniowie, pracując indywidualnie, planują i przeprowadzają doświadczenie, które pozwoli im rozwiązać podany problem badawczy. Stawiają hipotezę i ją weryfikują, zapisują obserwacje oraz formułują wnioski. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie doświadczenia.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: nr 7 i 8 (odnoszące się do tekstu źródłowego dotyczącego możliwości sklonowania klaczy z wadą genetyczną związaną z mtDNA), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie przyporządkować podane przykłady klonowania zwierząt do odpowiedniej kategorii).
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście podsumowuje omówione zagadnienia.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑S)” na lekcji „Klonowanie zwierząt”.