Autor: Karol Nowakowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykresy i ich symetrie względem osi

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa symetrię osiową wykresu funkcji  względem osi XY,

  • przekształca wykres funkcji względem osi X lub osi Y,

  • wyznacza wzór funkcji, której wykres otrzyma po przekształceniu wykresu  funkcji początkowej względem danej osi układu współrzędnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • liga zadaniowa

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu

  • projektor multimedialny

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Nauczyciel prezentuje temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie indywidualnie metodą tekstu przewodniego  zapoznają się z treścią  sekcji „Przeczytaj” i infografiką, następnie zapisują w zeszycie minimum dwa pytania. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupy na przemian zadają przygotowane wcześniej pytania grupie przeciwnej, która udziela odpowiedzi. Nauczyciel uzupełnia wyjaśnienia.

Uczniowie przystępują do ligi zadaniowej - wykonują w parach na czas ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum. Pary, które najlepiej poradziły sobie z zadaniem mogą zostać nagrodzone oceną.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Następnie podsumowuje przebieg zajęć, wskazując mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują polecenie 2 z sekcji „Infografika”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać infografikę na lekcji poświęconej przekształcaniu wykresów funkcji.