Dla nauczyciela
Autor: Karol Nowakowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykresy i ich symetrie względem osi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa symetrię osiową wykresu funkcji względem osi i ,
przekształca wykres funkcji względem osi lub osi ,
wyznacza wzór funkcji, której wykres otrzyma po przekształceniu wykresu funkcji początkowej względem danej osi układu współrzędnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
liga zadaniowa
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu
projektor multimedialny
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie metodą tekstu przewodniego zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i infografiką, następnie zapisują w zeszycie minimum dwa pytania. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupy na przemian zadają przygotowane wcześniej pytania grupie przeciwnej, która udziela odpowiedzi. Nauczyciel uzupełnia wyjaśnienia.
Uczniowie przystępują do ligi zadaniowej - wykonują w parach na czas ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum. Pary, które najlepiej poradziły sobie z zadaniem mogą zostać nagrodzone oceną.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Następnie podsumowuje przebieg zajęć, wskazując mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenie 2 z sekcji „Infografika”.
Materiały pomocnicze:
Symetria wykresu funkcjiSymetria wykresu funkcji
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać infografikę na lekcji poświęconej przekształcaniu wykresów funkcji.