Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Jak grać, żeby wygrać? – wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa
Grupa docelowa
Szkoła ponadgimnazjalna, klasa 3
Szkoła ponadpodstawowa, klasy 3‑4
Ogólny cel kształcenia
Wprowadzenie podstawowych pojęć rachunku prawdopodobieństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
pokaz multimedialny
ćwiczenia
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają film „Jak grać, żeby wygrać? – wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję wokół pytań zadanych w ostatniej scenie filmu. Uczniowie przedstawiają i uzasadniają swoje odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary i grają w przedstawioną w filmie grę INWESTYCJA. Sprawdzają, czy rzeczywiście możliwa jest sytuacja, w której graczowi zabraknie zasobów.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę, w wyniku której zostaną dokładnie omówione i doprecyzowane pojęcia: doświadczenie losowe, zdarzenie elementarne, przestrzeń zdarzeń elementarnych, zdarzenie losowe, zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu, zdarzenia jednakowo prawdopodobne, zdarzenia przeciwne, prawdopodobieństwo zdarzenia losowego.
Praca domowa:
Chętni uczniowie przygotują w arkuszu kalkulacyjnym model kostki do gry przedstawiony w filmie, wykonają odpowiednie doświadczenie i podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat otrzymanych wyników.
Metryczka
Tytuł
Jak grać, żeby wygrać? – wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Szkoła ponadgimnazjalna, klasa 3
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Gimnazjum, klasa 3
Prawdopodobieństwo zdarzenia losowego
Przedmiot
Matematyka
Etap edukacyjny
IV/szkoła ponadgimnazjalna
III/szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
IV etap edukacyjny
10. Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryki
Uczeń:
3) oblicza prawdopodobieństwo w prostych sytuacjach, stosując klasyczną definicje prawdopodobieństwa
Nowa podstawa programowa
III etap edukacyjny
Szkoła ponadpodstawowa, klasy 3‑4
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Celem filmu jest zainspirowanie uczących się do konstruowania doświadczeń i badania sytuacji probabilistycznych, przy wykorzystaniu współczesnych narzędzi multimedialnych (w tym przypadku komputera zaopatrzonego w program do arkusza kalkulacyjnego). Kontekst zastosowania nowych umiejętności w komputerowych grach strategicznych „o zasoby” stanowić może dodatkową motywację do studiowania zagadnień z zakresu statystyki i rachunku prawdopodobieństwa.
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/246308/v/latest/t/student‑canon/m/ijsDifEAry#ijsDifEAry_d5e82