Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powstawanie lodu lodowcowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
5. wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki, które mają wpływ na powstawanie lodowców,
charakteryzuje proces powstawania lodu lodowcowego,
omawia i rozpoznaje poszczególne etapy powstawania lodu lodowcowego.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapa świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Jania J., Glacjologia. Nauka o lodowcach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie obszarów na mapie świata, gdzie odnotowuje się zawsze temperatury ujemne, a śnieg nigdy nie topnieje. Uczniowie posiłkują się atlasem geograficznym.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, by korzystając z różnych źródeł informacji, wyjaśnili, czym jest lodowiec i w jaki sposób powstaje.
Następnie nauczyciel, korzystając z e‑materiału, wskazuje, jakie warunki muszą zaistnieć, aby powstał lód lodowcowy. Prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia granicy wieloletniego śniegu.
Uczniowie na podstawie grafiki z części „Przeczytaj” wyjaśniają, na jakich wysokościach w poszczególnych szerokościach geograficznych występuje granica wieloletniego śniegu.
Uczniowie analizują animację 3D zawartą w e‑materiale i omawiają etapy powstawania lodu lodowcowego. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem i poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie na podstawie grafiki zawartej w e‑materiale wyjaśniają, jakie zmiany zachodzą w poszczególnych etapach powstawania lodu lodowcowego.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wskaż, na jakiej wysokości przebiega granica wieloletniego śniegu w Tatrach. Wyjaśnij, dlaczego w Tatrach nie tworzą się lodowce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja 3D zawarta w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystana podczas zajęć poświęconych zmianom zasięgu lodowców (zakres rozszerzony: XVIII. 8).