Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Jeżeli ty wół, to ja świnia. Intelektualista i robotnik w Emigrantach Sławomira Mrożka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zestawia światopoglądy bohaterów Emigrantów Sławomira Mrożka należących do różnych klas społecznych;

  • analizuje przyczyny konfliktu pomiędzy intelektualistą a robotnikiem;

  • ocenia motywy postępowania AA i XX.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • praca z tekstem;

  • portfolio.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze szarego papieru.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Dwa tygodnie przez lekcją nauczyciel zapowiada realizację e‑materiału i prosi o zapoznanie się dramatem Emigranci Sławomira Mrożka.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z biografią Sławomira Mrożka. Uczniowie mają skupić swoją uwagę na tym, czy życiowe losy pisarza wpłynęły na jego twórczość. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę wprowadzającą: Co to jest moralitet?.

Faza realizacyjna:

  1. W tej fazie lekcji uczniowie będą się dzielić znajomością tekstu i refleksjami nad omawianym dramatem. Nauczyciel wywiesza na tablicy trzy arkusze brystolu z zapisanymi początkami zdań: Lekturę tekstu utrudniało...; W utworze najbardziej zaintrygowało mnie...; Dramaturgia w utworze Mrożka przejawia się.... Uczniowie zgłaszają swoje przemyślenia. Nauczyciel komentuje i zapisuje najważniejsze kwestie.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Klasa dzieli się na dwie grupy. Każdy zespół tworzy porfolio bohaterów dramatu. Zadaniem uczniów jest prezentacja AA i XX: ich cech, wartości, motywów działania, czynników kształtujących ich zachowania. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja bohaterów. Nauczyciel dopowiada, komentuje i ocenia pracę grupy.

  4. Nauczyciel wyświetla sekcję „Audiobook” i prosi o zapoznanie się z zamieszczonym tekstem. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują zamieszczone polecenia. Następuje wspólna analiza pracy uczniów.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i zaprasza uczniów do dyskusji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wnioski z dyskusji: przyczyny konfliktu pomiędzy intelektualistą a robotnikiem i rozwiązują ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Po przeanalizowaniu postaci dramatu wyjaśnij, jaki portret Polaków na obczyźnie kreśli Mrożek. Zdecyduj, co symbolizują bohaterowie.

Materiały pomocnicze:

  • Różne głosy. Prace ofiarowane Stanisławowi Balbusowi na jubileusz siedemdziesięciolecia, red. Andrzej Hejmej, Dorota Wojda, Magda Heydel, Kraków 2013.

  • S. Gębala, Emigranci – arcydzieło dramaturgii „Ja i Ty”, [w:] tegoż, Teatralność i dramatyczność Gombrowicz – Różewicz – Mrożek, Bielsko‑Biała 2005.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.

  • W trakcie tworzenia portfolio bohaterów mogą inspirować się ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się”.