Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Jeżeli ty wół, to ja świnia
. Intelektualista i robotnik w Emigrantach Sławomira Mrożka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zestawia światopoglądy bohaterów Emigrantów Sławomira Mrożka należących do różnych klas społecznych;
analizuje przyczyny konfliktu pomiędzy intelektualistą a robotnikiem;
ocenia motywy postępowania AA i XX.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
praca z tekstem;
portfolio.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Dwa tygodnie przez lekcją nauczyciel zapowiada realizację e‑materiału i prosi o zapoznanie się dramatem Emigranci Sławomira Mrożka.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z biografią Sławomira Mrożka. Uczniowie mają skupić swoją uwagę na tym, czy życiowe losy pisarza wpłynęły na jego twórczość. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę wprowadzającą: Co to jest moralitet?.
Faza realizacyjna:
W tej fazie lekcji uczniowie będą się dzielić znajomością tekstu i refleksjami nad omawianym dramatem. Nauczyciel wywiesza na tablicy trzy arkusze brystolu z zapisanymi początkami zdań: Lekturę tekstu utrudniało...; W utworze najbardziej zaintrygowało mnie...; Dramaturgia w utworze Mrożka przejawia się.... Uczniowie zgłaszają swoje przemyślenia. Nauczyciel komentuje i zapisuje najważniejsze kwestie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Klasa dzieli się na dwie grupy. Każdy zespół tworzy porfolio bohaterów dramatu. Zadaniem uczniów jest prezentacja AA i XX: ich cech, wartości, motywów działania, czynników kształtujących ich zachowania. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja bohaterów. Nauczyciel dopowiada, komentuje i ocenia pracę grupy.
Nauczyciel wyświetla sekcję „Audiobook” i prosi o zapoznanie się z zamieszczonym tekstem. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują zamieszczone polecenia. Następuje wspólna analiza pracy uczniów.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i zaprasza uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wnioski z dyskusji: przyczyny konfliktu pomiędzy intelektualistą a robotnikiem i rozwiązują ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Po przeanalizowaniu postaci dramatu wyjaśnij, jaki portret Polaków na obczyźnie kreśli Mrożek. Zdecyduj, co symbolizują bohaterowie.
Materiały pomocnicze:
Różne głosy. Prace ofiarowane Stanisławowi Balbusowi na jubileusz siedemdziesięciolecia, red. Andrzej Hejmej, Dorota Wojda, Magda Heydel, Kraków 2013.
S. Gębala, Emigranci – arcydzieło dramaturgii „Ja i Ty”, [w:] tegoż, Teatralność i dramatyczność Gombrowicz – Różewicz – Mrożek, Bielsko‑Biała 2005.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.
W trakcie tworzenia portfolio bohaterów mogą inspirować się ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się”.