Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R822K4ObWYvDo11
Ćwiczenie 1
Przypisz bohaterom Emigrantów właściwe cechy spośród podanych. AA Możliwe odpowiedzi: 1. skąpy, 2. emigracja z powodów politycznych, 3. ordynarny, 4. robotnik, 5. egocentryczny, 6. intelektualista, 7. między 30 a 40 lat, 8. wyobcowany, 9. emigracja w celach zarobkowych, 10. prostacki, 11. pazerny, 12. zarozumiały XX Możliwe odpowiedzi: 1. skąpy, 2. emigracja z powodów politycznych, 3. ordynarny, 4. robotnik, 5. egocentryczny, 6. intelektualista, 7. między 30 a 40 lat, 8. wyobcowany, 9. emigracja w celach zarobkowych, 10. prostacki, 11. pazerny, 12. zarozumiały
11
Ćwiczenie 2

Na podstawie fragmentu Emigrantów i wniosków z poprzedniego ćwiczenia wskaż główne różnice pomiędzy poszczególnymi bohaterami.

Na podstawie fragmentu Emigrantów i wniosków z poprzedniego ćwiczenia podaj główne różnice pomiędzy bohaterami.

1
Sławomir Mrożek Emigranci

AA – Powiedz mi, dlaczego ty tyle jesz. […] Prawdopodobnie chodzi tutaj o sam akt pochłaniania. Należy przypuszczać, że pochłanianie żywności ma charakter symboliczny, zastępczy. Pochłaniając żywność, pochłaniasz otaczającą cię rzeczywistość. […] Tak, to jest hipoteza do przyjęcia. Akt zastępczy, a raczej… akt magiczny. Oczywiście. Że też ja o tym nie pomyślałem wcześniej. Akt magiczny, czyli taki, w którym realizuje się w trybie arbitralnym, to znaczy w trybie scjentycznym, tożsamość między elementami realnie nietożsamymi. […] Warto by porównać moją obserwację z niektórymi danymi współczesnej antropologii, dotyczącymi kultur pierwotnych. Chociaż obawiam się, że wyniki takich porównań ograniczyłyby się do drażliwej paraleli rytualnego kanibalizmu z…

XX (uderza puszką z całej siły o stół, przed AA) – Masz!

AA – Co ty…

XX – No masz, jedz!

AA – Dlaczego…

XX – Żebyś tyle nie gadał.

awir4 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci , [w:] Wybór dramatów, t. 1, Warszawa 2000, s. 445–446.
R1QNZqNzJbKzj
(Uzupełnij).
RwjHxPJFDIOxS1
Ćwiczenie 3
Wskaż, dlaczego bohaterowie utworu są nazwani inicjałami AA oraz XX. Możliwe odpowiedzi: 1. Wzmaga uniwersalny wymiar utworu., 2. Sugeruje, że życie na emigracji w wypadku wszystkich wygląda podobnie., 3. Kontrastuje to bohaterów., 4. Stanowi to grę słów., 5. Ma to na celu indywidualizację postaci.
Ri5WgJh19gAm9
Ćwiczenie 3
Zaznacz, dlaczego bohaterowie utworu są nazwani inicjałami AA oraz XX. Możliwe odpowiedzi: 1. Wzmaga uniwersalny wymiar utworu., 2. Sugeruje, że życie na emigracji w wypadku wszystkich wygląda podobnie., 3. Kontrastuje to bohaterów., 4. Stanowi to grę słów., 5. Ma to na celu indywidualizację postaci.
11
Ćwiczenie 4

Zastanów się nad podobieństwem między AA a XX. Uzupełnij tabelę cechami bohaterów, które przypisują oni oponentowi, gdy w rzeczywistości sami również je posiadają. Do każdej z cech dodaj przykład działania, w którym się ona ujawnia. Wykorzystaj takie pojęcia jak:

R1bvGlr2NRHVW
AA jako robotnik. Cecha (Uzupełnij). Działanie ujawniające cechę (Uzupełnij). XX jako intelektualista. Cecha (Uzupełnij). Działanie ujawniające cechę (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Objaśnij symboliczny sens sceny opisanej przez AA i na tej podstawie podaj powód wyjazdu bohatera z kraju. Porównaj go z przyczyną, dla której emigrował XX.

1
Sławomir Mrożek Emigranci

XX – Czemuś uciekł z kraju. Źle ci tam było? […]

AA – Pewnego razu wyszedłem do parku. W alejce bawiły się dzieci. Za krzakiem bzu zauważyłem chłopca, nieco od nich starszego. Podnosił kamyki i rzucał nimi w dzieci, za każdym razem chowając się z powrotem za krzak. Miał przy tym rozchichotaną minę, był sobą zachwycony. Dobrze rozwinięty, silny…

awir3 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci, [w:] Wybór dramatów, t. 1, Warszawa 2000, s. 469.
REl3MxmZZ0WnU
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj fragment Emigrantów i wyjaśnij, jak rozumiesz określenie „apostoł kanapowy”.

Zapoznaj się z fragmentem Emigrantów i wyjaśnij, jak rozumiesz określenie „apostoł kanapowy”.

1
Sławomir Mrożek Emigranci

XX - Ty? A co ty możesz. Ty nic nie możesz. Ty mi nie możesz ani niczego dać, ani niczego odebrać. Ty możesz tylko na kanapie leżeć i mówić kazanie z kanapy. Apostoł kanapowy.

awir1 Źródło: Sławomir Mrożek, Emigranci, [w:] Wybór dramatów, t. 1, Warszawa 2000, s. 494.
R1QNZqNzJbKzj
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

AA i XX przezywają się nawzajem. Wyjaśnij sens tych przezwisk.

RWOmqvhpdyjSM
XX przezwany „Spartakusem" (Uzupełnij). AA przezwany „św. Szymonem Kanapnikiem” (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Po przeanalizowaniu postaci dramatu wyjaśnij, jaki portret Polaków na obczyźnie kreśli Mrożek. Zdecyduj, co w tym kontekście mogą symbolizować bohaterowie.

R1QNZqNzJbKzj
(Uzupełnij).