Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Wprowadzenie do hermeneutyki

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
4) charakteryzuje jeden z następujących kierunków filozofii XX wieku: filozofia życia, hermeneutyka, personalizm, filozofia dialogu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia źródłosłów pojęcia „hermeneutyka”;

  • wskazuje przykłady operacji myślowych o charakterze hermeneutycznym w filozofii starożytnej i średniowiecznej;

  • określa, czym są przekonania i w jaki sposób wpływają na ludzkie życie.

  • rozważa, jak rozwinęła się sztuka interpretacji tekstów od czasów starożytności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zastanowili się, co wpływa na interpretację róznych tekstów, gestów, symboli, zdarzeń.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: skąd się wzięło określenie hermeneutyka? Co jest przedmiotem hermeneutyki? Przykłady poszukiwań hermeneutycznych z okresu antyku i średniowiecza.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja TED”. Odczytanie polecenia do multimedium: czym są przekonania i w jaki sposób wpływają na nasze życie? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  2. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Prezentacja TED”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  3. Uczniowie rozmawiają, podając swoje – przygotowane przed lekcją – przykłady różnych interpretacji tych samych gestów, zdarzeń czy tekstów. Rozmowa powinna prowadzić do identyfikacji czynników wpływających na różnice w interpretacji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np. Czym jest i skąd się wzięła hermeneutyka? W jaki sposób filozofowie hermeneutyczni tłumaczyli proces kształtowania się przekonań?

Praca domowa:

  1. Napisz esej filozoficzny, w którym, odwołując się do wykładu prof. Tadeusza Gadacza oraz swojej wiedzy o hermeneutyce, odpowiesz na pytanie: czy człowiek jest w stanie zrozumieć drugiego człowieka?

Materiały pomocnicze:

  • Eco U., W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Gdańsk 2002.

  • Januszkiewicz M., W‑koło hermeneutyki literackiej, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.