Imię i nazwisko autora:

Jan Kamiński

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

O co chodzi w prawie Coulomba?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
VI. Elektrostatyka. Uczeń:
oblicza wartość siły wzajemnego odziaływania ładunków, stosując prawo Coulomba.
Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
2) oblicza wartość siły wzajemnego odziaływania ładunków stosując prawo Coulomba.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. formułuje prawo Coulomba;

  2. wymienia, od czego zależy siła wzajemnego przyciągania lub odpychania dwóch naładowanych elektrycznie ciał;

  3. objaśnia, w jaki sposób siła wzajemnego przyciągania lub odpychania dwóch naładowanych ciał zależy od odległości między nimi;

  4. stosuje prawo Coulomba do obliczenia siły oddziaływania między dwoma naładowanymi ciałami.

Strategie nauczania:

odwrócona klasa

Metody nauczania

oglądanie animacji, samodzielne rozwiązywanie zadań, burza mózgów, wspólna analiza własnej pracy

Formy zajęć:

- praca samodzielna w domu,
- praca w parach,
- praca indywidualna,
- dyskusja na forum klasy.

Środki dydaktyczne:

komputer i rzutnik z ekranem (do wyświetlania zadań)

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się w domu z animacją. Nauczyciel zadaje pytanie:
- Jak będą na siebie oddziaływać dwa ciała naładowane dodatnio?
Uczniowie odpowiadają (być może po kilku naprowadzeniach):
- Będą się odpychać.
Nauczyciel kontynuuje dyskusję na temat jakościowego aspektu zależności siły kulombowskiej od odległości:
- Czy ta siła odpychania będzie się zmieniać, jeśli zmienimy odległość między kulkami?
- Przy zbliżaniu ciał siła rośnie czy maleje?
- Co się stanie, gdy naładujemy kulki większym ładunkiem?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel mówi, że wnioski dotyczące zachowania ciał naładowanych można sformułować w postaci jednego prostego wzoru. Formułuje prawo Coulomba i zapisuje wzór na tablicy. Wyjaśnia, co oznaczają symbole we wzorze. Zwraca uwagę, że do wzoru podstawiamy wartości bezwzględne ładunków, a zwrot siły określamy osobno.

Następnie nauczyciel rozwiązuje wspólnie z uczniami zadania: 1‑4 z zestawu interaktywnych ćwiczeń multimedialnych. Uczniowie chwilę zastanawiają się nad każdym zadaniem samodzielnie. Następnie przeprowadzane jest głosowanie nad odpowiedziami do wyboru. Jeśli uczniowie nie są pewni odpowiedzi, proszeni są o skonsultowanie rozwiązania z sąsiadem z ławki i głosowanie jest powtarzane.

Faza podsumowująca:

Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie 5 z zestawu interaktywnych ćwiczeń multimedialnych. Na koniec nauczyciel rozwiązuje zadanie wzorcowo na tablicy.

Uczniowie mają za zadanie sprawdzić zadanie „koledze z ławki” i wystawić sobie oceny (nie będą one wpisane do dziennika! mają być tylko informacją zwrotną dla samych uczniów).

Praca domowa:

Uczniowie mają rozwiązać jedno zadanie spośród zadań 6‑8 z zestawu ćwiczeń

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animację można wykorzystać, pokazując ją na lekcji uczniom, by zilustrować prawo Coulomba.

Można odtworzyć animację wraz z narracją lub odtwarzać tylko obraz, samemu komentując i odpowiadając na pytania uczniów, w razie potrzeby zatrzymując animację i wyjaśniając trudności.

Można również jako pracę domową zaproponować uczniom obejrzenie animacji i sporządzenie notatki (najlepiej z rysunkami).