Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Kamiński |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | O co chodzi w prawie Coulomba? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania | oglądanie animacji, samodzielne rozwiązywanie zadań, burza mózgów, wspólna analiza własnej pracy |
Formy zajęć: | - praca samodzielna w domu, |
Środki dydaktyczne: | komputer i rzutnik z ekranem (do wyświetlania zadań) |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się w domu z animacją. Nauczyciel zadaje pytanie: | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel mówi, że wnioski dotyczące zachowania ciał naładowanych można sformułować w postaci jednego prostego wzoru. Formułuje prawo Coulomba i zapisuje wzór na tablicy. Wyjaśnia, co oznaczają symbole we wzorze. Zwraca uwagę, że do wzoru podstawiamy wartości bezwzględne ładunków, a zwrot siły określamy osobno. Następnie nauczyciel rozwiązuje wspólnie z uczniami zadania: 1‑4 z zestawu interaktywnych ćwiczeń multimedialnych. Uczniowie chwilę zastanawiają się nad każdym zadaniem samodzielnie. Następnie przeprowadzane jest głosowanie nad odpowiedziami do wyboru. Jeśli uczniowie nie są pewni odpowiedzi, proszeni są o skonsultowanie rozwiązania z sąsiadem z ławki i głosowanie jest powtarzane. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie 5 z zestawu interaktywnych ćwiczeń multimedialnych. Na koniec nauczyciel rozwiązuje zadanie wzorcowo na tablicy. Uczniowie mają za zadanie sprawdzić zadanie „koledze z ławki” i wystawić sobie oceny (nie będą one wpisane do dziennika! mają być tylko informacją zwrotną dla samych uczniów). | |
Praca domowa: | |
Uczniowie mają rozwiązać jedno zadanie spośród zadań 6‑8 z zestawu ćwiczeń | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animację można wykorzystać, pokazując ją na lekcji uczniom, by zilustrować prawo Coulomba. Można odtworzyć animację wraz z narracją lub odtwarzać tylko obraz, samemu komentując i odpowiadając na pytania uczniów, w razie potrzeby zatrzymując animację i wyjaśniając trudności. Można również jako pracę domową zaproponować uczniom obejrzenie animacji i sporządzenie notatki (najlepiej z rysunkami). |