Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pieśń wajdeloty. Rola poety i poezji w Konradzie Wallenrodzie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
określi rolę Halbana w życiu głównego bohatera Konrada Wallenrod;
zinterpretuje tekst kultury – ilustrację do powieści poetyckiej Konrad Wallenrod;
scharakteryzuje romantyczną koncepcję poety i poezji;
wskaże w utworze środki artystyczne i wyjaśnisz ich funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zastanawiają się w domu nad rolą poezjiu i poety. Przygotowują się do dyskusji.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat roli poezji i poety w życiu społeczeństwa. Po wymianie argumentów prosi uczestników zajęć o wysłuchanie audiobooka i ewentualne dodanie argumentów do dyskusji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” oraz fragmentami Konrada Wallenroda zamieszczonymi w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie w parach rozwiązują zawarte w sekcji ćwiczenia. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Na podstawie nagrania z sekcji „Audiobook” oraz wiedzy z innych źródeł omów romantyczną koncepcję literatury narodowej.
Materiały pomocnicze:
Eligiusz Szymanis, Czym zawinił Konrad Wallenrod? Wallenrodyzm wobec absolutyzmu, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 2002, nr 37.
Maria Janion, O genezie „Konrada Wallenroda”, „Pamiętnik Literacki” 1956, nr specjalny.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.