Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak się nie nudzić? – ironiczne refleksje Norwida na temat salonów romantycznych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
8. posługuje się słownikami ogólnymi języka polskiego oraz słownikami specjalistycznymi (np. etymologicznymi, frazeologicznymi, skrótów, gwarowymi), także w wersji on‑line;
Lektura obowiązkowa
22) Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje zasady funkcjonowania salonu literackiego w XIX wieku,

  • analizuje sposób przedstawienia salonu w wierszu Marionetki Cypriana Norwida,

  • rozpoznaje w utworze Marionetki środki artystycznego wyrazu oraz wyjaśnia ich funkcje,

  • bada sposób i cel funkcjonowania ironii jako kategorii estetycznej w wierszu Marionetki Cypriana Norwida.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Jak się nie nudzić?” – ironiczne refleksje Norwida na temat salonów romantycznych. Następnie prosi ich o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Marionetki. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim.

  2. Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentem hasła Salon literacki zamieszczonym we wprowadzeniu do e‑materiału i formułują wypowiedź o różnicach dotyczących salonu i zebrania towarzyskiego. W tym celu mogą też wykonać ćw. 1 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: Co różni współczesne zastosowanie wyrazu salon od używanego w romantyzmie? Uczniowie wymieniają się uwagami o zmianach zaistniałych w kulturze. Nauczyciel komentuje ich wypowiedzi. Podaje temat zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy zagadnienia:
    - Salon jako ostoja polskiej kultury w czasach zaborów.
    - Salon jako sposób na uatrakcyjnienie codzienności i pokonanie nudy.
    - Salon jako miejsce rozrywki i zwyczajnych spotkań towarzyskich.
    - Salon w Warszawie pod zaborem Rosji.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i każdej przydziela jedno zagadnienie. Uczniowie na podstawie zamieszczonego w multimedium wykładu prof. Mariana Ursela sporządzają notatkę dotyczącą analizowanego zagadnienia. Po wykonaniu ćwiczenia dzielą się swoimi spostrzeżeniami, mówią o tym, co uznali za najciekawsze. Nauczyciel komentuje rezultaty ćwiczenia i ocenia najbardziej aktywnych uczestników zajęć.

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w e‑materiałach ćwiczenia (3, 4, 5 i 7) dotyczące wiersza Marionetki Cypriana Norwida. Po zakończeniu realizacji zadania wymieniają się uwagami na temat utworu poety.

  4. Uczniowie omawiają zagadnienie teatralizacji zachowań ludzi, opracowują na podstawie wiersza scenariusz scenki rodzajowej i realizują ją jako tak zwany żywy obraz. Nauczyciel wraz z wybraną grupą uczniów ocenia realizację zadania i formułuje kryteria tego wartościowania.

  5. Nauczyciel, w ramach podsumowania lekcji, odczytuje polecenie ostatniego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: Zapoznaj się z fragmentem Praw Platona. Ustal, czy jego wymowa jest zbieżna z poetyckim przesłaniem wiersza Marionetki. Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do obydwu tekstów. Czy w wybranych wierszach Norwida odnajdujemy refleksje filozoficzne na temat sensu bytu człowieka? Uczniowie samodzielnie rozważają problem, redagują argumenty, którymi uzasadniają swoje stanowisko. Swoje ustalenia porównują z odpowiedziami zawartymi w e‑materiałach.
    Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad odpowiedzią.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przygotowują notatki, w których udzielają odpowiedzi na pytanie: Jaka jest rola salonu w dziejach kultury w ocenie poety XIX‑wiecznego?

Praca domowa:

  1. Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej (do wyboru).
    - Uzasadnij stwierdzenie, że w salonach Warszawy spotykało się „opiniotwórcze grono bywalców”.
    - Porównaj przesłanie wiersza Norwida Marionetki z fragmentem Lalki Bolesława Prusa, zwracając szczególną uwagę na topos literacki występujący w utworach oraz zawarte w nich refleksje o świecie.

Materiały pomocnicze:

• Sławomir Świontek, Norwidowski teatr świata, Łódź 1983.
• Stanisław Falkowski, Gladiator prawdy. Norwid – poeta naszych czasów, Tychy 2018.
• Jacek Lyszczyna, Cyprian Norwid. Poeta wieku dziewiętnastego, Katowice 2016.
• Józef Fert, Wstęp, [w:] Cyprian Norwid, Vade‑mecum, Wrocław 2003.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.