Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Filmowe interpretacje mitu arturiańskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje uniwersalność i ponadczasowość legendy o królu Arturze,
przedstawia różne interpretacje arturiańskiego mitu w kinematografii,
wyjaśnia, w jakim stopniu film wykorzystuje mity, a w jakim staje się środkiem ich kreowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
film;
mapa myśli;
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel proponuje zainteresowanym uczniom, by przygotowali prezentację na temat adaptacji filmowych mitu arturiańskiego. Podpowiada, że częścią prezentacji mogą być fragmenty filmu Monty Python i Święty Graal oraz np. filmu Zielony rycerz (w internecie dostępny jest zwiastun i recenzje).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta, czy uczniowie znają jakieś filmowe adaptacje legend arturiańskich. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami filmowymi i wrażeniami. Później prowadzący prosi, by swoją prezentację przedstawili przygotowani uczniowie. Następnie prowadzący pyta: jak sądzicie, z czego wynika nieprzemijalna popularność legend o królu Arturze i jego rycerzach? Uczestnicy zajęć odpowiadają swobodnie, a jedna osoba notuje w formie mapy myśli ich propozycje.
Faza realizacyjna:
Prowadzący odtwarza audiobook z e‑materiału. Prosi autorów prezentacji o przypomnienie kilku scen z filmu Monty Python i Święty Graal. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenie 1 z sekcji „Audiobook”, przedstawiciele kilku grup prezentują odpowiedzi. Później uczniowie, w parach, przygotowują krótki wywiad z członkami grupy Latający cyrk Monty Pythona na temat pracy nad adaptacją legendy o królu Arturze. Wybrane zespoły przedstawiają efekty swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel mówi: przypomnijcie sobie różne adaptacje mitów arturiańskich, które omówiliśmy podczas lekcji. Jakie konwencje wykorzystują twórcy filmowi, opowiadając o królu Arturze i jego rycerzach? (Uczniowie mogą wymienić np. konwencję fantasy lub parodię, a także inne, które pojawiły się w zgromadzonych przez nich przykładach adaptacji). Czy znacie innych bohaterów legendarnych lub literackich, którzy równie często stają się bohaterami adaptacji filmowych? Z czego wynika ich popularność? Uczniowie odpowiadają swobodnie.
Praca domowa:
Napisz tekst o charakterze argumentacyjnym, w którym rozważysz problem: Czy mit o królu Arturze to historia ponadczasowa, do której będziemy powracać w nowych wersjach?
Materiały pomocnicze:
Piotr Toczyski, Jak mit jednoczy Europę? Analiza arturiańskich elementów kultury symbolicznej jako czynników spajających współczesną Europę, Warszawa 2013.
Jakub Majmurek, Marzenie ściętej głowy [recenzja „Zielonego rycerza”, „Krytyka Polityczna”, 13.08.21.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.