Dla nauczyciela
Autor: Adrian Karpowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty pomiędzy ścianą a odcinkiem w czworościanie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) Rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąt pomiędzy ścianą a odcinkiem w czworościanie;
oblicza miary kątów pomiędzy ścianą a odcinkami w czworościanie z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa, własności trójkąta równobocznego, funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, własności trójkątów podobnych;
stosuje własności czworościanu foremnego;
stosuje twierdzenie Vivianiego dla trójkąta równobocznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
e–podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zamieszczonymi w zakładce „Przeczytaj”.
Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat materiału zamieszczonego w sekcji Przeczytaj. Zostają wyjaśnione wszelkie wątpliwości, jakie pojawiły się podczas lektury tego tekstu. Nauczyciel stara się, aby sami uczniowie nawzajem wyjaśniali swoje wątpliwości.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje animację 3D, w której przedstawiony jest kąt pomiędzy wysokością a ścianą boczną czworościanu. Uczniowie samodzielnie rozwiązują Polecenie 2 i Polecenie 3.
Uczniowie w grupach 4‑osobowych rozwiązują zadania od 5 do 7.
Uczniowie przedstawiają rozwiązania tych zadań na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje temat lekcji, wyjaśnia ewentualne pytania dotyczące omawianego materiału.
Praca domowa:
Rozwiązać zadania 1–4 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
CzworościanCzworościan
Wskazówki metodyczne:
Animacja 3D może zostać wykorzystana na lekcji o kątach między odcinkami i płaszczyznami w ostrosłupach.