Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Losy Józefa K. w Procesie Franza Kafki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi sytuacje, w których znalazł się Józef K.;
wyjaśni, czym jest sytuacja kafkowska;
porówna sytuacje, w jakich znaleźli się bohaterowie opisani w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego i Procesie Franza Kafki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętni uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną związaną z życiem i twórczością Kafki.
Wszyscy uczniowie przygotowują się przed lekcją do omówienia losów Józefa K., bohatera Procesu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: Józef K. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z pierwszą częścią sekcji „Przeczytaj” (Wątki autobiograficzne w Procesie). Nauczyciel prosi o podsumowanie zdobytych w ten sposób informacji.
Uczniowie zapoznają się z pozostałymi informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Krótko interpretują fragment Procesu, z którym się zapoznali.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 3, 4, 7, zespół 2 – zadaniami 2, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w ramach podsumowania zapoznają się z mapą myśli. w parach wyjaśniają, o czym może świadczyć wielość cech, które można przypisać bohaterowi. Wskazują ich wspólne elementy.
Drugie polecenie z tej sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.Nauczyciel wraz uczniami ustala, czy zostały spełnione kryteria sukcesu.
Praca domowa:
Przeczytaj wiersz Tadeusza Różewicza Tego się Kafce nie robi i napisz szkic krytyczny (esej) na temat: „Czego nie robi się Kafce?”, w którym odniesiesz się do treści Procesu.
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Bogaczyk‑Vormayr, Fałsz egzystencji. Człowiek w dziele Franza Kafki, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2014, nr 1.
Grzegorz Jankowicz, Facebook Kafki, „Tygodnik Powszechny” 2012.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.