Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja geometryczna nierówności typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
utrwala definicję geometryczną wartości bezwzględnej
zaznacza na osi liczbowej przedziały określane za pomocą warunków oraz
zapisuje za pomocą warunków oraz , przedziały przedstawione na osi liczbowej
rozwiązuje nierówności typu warunków oraz
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
metoda odwróconej klasy
Formy pracy:
praca w grupach
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W tym celu, w domu, przygotowują informacje powtórzeniowe na temat:
przedziałów ograniczonych,
układów nierówności liniowych,
zaznaczania na osi liczbowej liczb określonych warunkami oraz .
Faza realizacyjna:
Pracując w parach, uczniowie dyskutują nad przygotowanymi w domu materiałami. Porównują swoje notatki, dyskutują nad wątpliwościami.
Trzy chętne zespoły prezentują wiadomości, omawiając kolejno tematy:
Przedziały ograniczone, ich sumy i iloczyny.
Zapisywanie zbiorów liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności liniowe.
Wykorzystanie graficznej definicji wartości bezwzględniej liczby do zaznaczania na osi liczbowej liczb określonych warunkami oraz .
Uczniowie zapoznają się przykładami zawartymi w części „Przeczytaj” oraz infografiką.
Konsultując z nauczycielem, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym.
Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 w części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
E‑podręcznik z matematykiE‑podręcznik z matematyki
Wskazówki metodyczne:
Informacje i przykłady podane w części „Przeczytaj” mogą być wykorzystane przez uczniów do przygotowania informacji potrzebnych na lekcję.