Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Interpretacja geometryczna nierówności typu x<a

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x-2<3, x+34.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala definicję geometryczną wartości bezwzględnej

  • zaznacza na osi liczbowej przedziały określane za pomocą warunków x<a oraz xa

  • zapisuje za pomocą warunków x<a oraz xa, przedziały przedstawione na osi liczbowej

  • rozwiązuje nierówności typu warunków x<a oraz xa

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • metoda odwróconej klasy

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.

  3. W tym celu, w domu, przygotowują informacje powtórzeniowe na temat:

    • przedziałów ograniczonych,

    • układów nierówności liniowych,

    • zaznaczania na osi liczbowej liczb określonych warunkami x<a oraz xa.

Faza realizacyjna:

  1. Pracując w parach, uczniowie dyskutują nad przygotowanymi w domu materiałami. Porównują swoje notatki, dyskutują nad wątpliwościami.

  2. Trzy chętne zespoły prezentują wiadomości, omawiając kolejno tematy:

    • Przedziały ograniczone, ich sumy i iloczyny.

    • Zapisywanie zbiorów liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności liniowe.

    • Wykorzystanie graficznej definicji wartości bezwzględniej liczby do zaznaczania na osi liczbowej liczb określonych warunkami x<a oraz xa.

  3. Uczniowie zapoznają się przykładami zawartymi w części „Przeczytaj” oraz infografiką.

  4. Konsultując z nauczycielem, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym.

  5. Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 w części „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

E‑podręcznik z matematykihttps://epodreczniki.pl/E‑podręcznik z matematyki

Wskazówki metodyczne:

Informacje i przykłady podane w części „Przeczytaj” mogą być wykorzystane przez uczniów do przygotowania informacji potrzebnych na lekcję.