Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny rozmieszczenia stref sejsmicznych na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest obszar sejsmiczny,
wskazuje obszary występowania trzęsień ziemi,
omawia przyczyny występowania trzęsien ziemi,
omawia zależność między cechami geologicznymi obszaru a trzęsieniami ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: podkładowe mapy świata (ksero), zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, atlasy geograficzne świata
Materiały pomocnicze
Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Grad M., Trzęsienia ziemi, tsunami i dryf kontynentów, dostępne w internecie: fuw.edu.pl (dostęp 3.09.2021).
Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, Zakład Sejsmologii i Fizyki Wnętrza Ziemi, Sejsmiczność Polski, dostepne w internecie: igf.edu.pl (dostęp 3.09.2021).
Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, Zakład Sejsmologii i Fizyki Wnętrza Ziemi, Sejsmiczność Ziemi, dostępne w internecie: igf.edu.pl (dostęp 3.09.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: Czym są trzęsienia ziemi? Jak się objawiają? Dlaczego są groźne? Następuje burza mózgów. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel informuje uczniów, jakie cele będą realizować:
wyjaśnienie, czym jest obszar sejsmiczny,
powiązanie lokalizacji trzęsień ziemi z innymi procesami wewnętrznymi i granicami płyt litosfery,
opracowanie mapy obszarów sejsmicznych na świecie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Po upływie ustalonego czasu zadaje pytania sprawdzające poziom zrozumienia materiału przez uczniów. Podsumowując tę część lekcji, nauczyciel wyświetla animację 3D zawartą w e‑materiale, uczniowie wykonują polecenia zawarte w tej części e‑podręcznika.
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w zespoły dwuosobowe (lub trzyosobowe w zależności od ławek). Grupy otrzymują podkłady przedstawiające zarysy kontynentów. Zadaniem uczniów jest opracowanie mapy zagrożeń sejsmicznych z dwóch map składowych: mapy płyt litosfery i mapy gęstości zaludnienia. Prowadzący wyjaśnia, że na mapie należy nanieść kolorem niebieskim granice płyt litosfery, a za pomocą skali barw gęstość zaludnienia na świecie (od szarego po czerwony kolor). Uczniowie podczas pracy mogą korzystać z e‑materiału i dostępnych źródeł informacji.
Nauczyciel prosi zespoły o zastanowienie się nad tym, jak zrealizować zadanie. Uczniowie w parach lub grupach dyskutują, a następnie przedstawiają swoje plany. Rozpoczyna się dyskusja klasowa, podczas której uczniowie zgłaszają swoje pomysły dotyczące wykonania map. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji, w razie potrzeby podpowiada uczniom, by uwzględnić tektonikę obszaru dookoła Pacyfiku, a także gęstość zaludnienia wschodniej Azji oraz wschodniego wybrzeża Pacyfiku.
Uczniowie nanoszą informacje na mapę. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści omawiane podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Zadania, których uczniowie nie zdążą rozwiązać w klasie, można zadać jako pracę domową.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij, w jaki sposób i jakim celu sporządzane są mapy ryzyka sejsmicznego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja 3D może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconych zagrożeniom geologicznym (zakres rozszerzony: XVIII. 3, XVIII. 4).