Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Podobieństwa i różnice w budowie i właściwościach skrobi i celulozy – zajęcia laboratoryjne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XX: Cukry. Uczeń:

9) porównuje budowę cząsteczek i właściwości skrobi i celulozy.

Zakres rozszerzony

XX: Cukry. Uczeń:

9) porównuje budowę cząsteczek i właściwości skrobi i celulozy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje manualne w zakresie przeprowadzania doświadczenia chemicznego;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • bada właściwości fizyczne skrobi i celulozy;

  • bada właściwości redukujące skrobi i celulozy;

  • przeprowadza hydrolizę skrobi oraz celulozy i bada właściwości ich produktów (poziom rozszerzony);

  • przeprowadza reakcję charakterystyczną na wykrycie skrobi.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • mapa pojęciowa;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytanie: co ma wspólnego kartka papieru z dżinsami albo kisiel z ziemniakiem?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wyrażenia – podobieństwa między skrobią a celulozą.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje karty pracy z instrukcjami wykonania poszczególnych doświadczeń. Każda grupa wykonuje po kolei wszystkie doświadczenia zaproponowane w karcie pracy. Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich.            Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski w kartach pracy. Po części laboratoryjnej liderzy grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną uczniów.

  2. Uczniowie w parach pracują nad mapą pojęciową w medium bazowym i wykonują polecenie 1.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:  Jaka jest różnica w budowie między skrobią a celulozą? Jakie mają podobieństwa i różnice we właściwościach fizycznych skrobia i celuloza? Czy skrobia i celuloza ulegają hydrolizie? Jak zachowują się skrobia i celuloza w próbie Trommera? Na czym polega próba jodowa?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa pojęciowa może być wykorzystana przez uczniów jako podsumowanie zajęć i podczas lekcji powtórzeniowej.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jaka jest różnica w budowie między skrobią a celulozą? Jakie mają podobieństwa i różnice we właściwościach fizycznych skrobia i celuloza? Czy skrobia i celuloza ulegają hydrolizie? Jak zachowują się skrobia i celuloza w próbie Trommera? Na czym polega próba jodowa?

  2. Karty pracy ucznia i instrukcje wykonania doświadczeń:

RbnkSiVbCAmhy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.50 KB w języku polskim