Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowania twierdzenia Weierstrassa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji i znajdowania przybliżonej wartości miejsca zerowego
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza ciąg przybliżeń miejsc zerowych funkcji elementarnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa kierowana;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie czytają część wprowadzającą lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sekcję „Wprowadzenie”, omawia i komentuje z uczniami cele lekcji. Nauczyciel prosi uczniów o streszczenie przeczytanego przed lekcją materiału, analizuje zagadnienie, rozpoznaje wiedzę uczniów dotyczącą własności funkcji ciągłych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej część „Twierdzenie Weierstrassa” z sekcji „Przeczytaj” oraz omawia ją na forum klasy.
Uczniowie w 3–4 osobowych grupach czytają pozostałą część sekcji „Przeczytaj”, tworzą mapę myśli na temat szukania ekstremów różnych klas funkcji. W przypadku powstania wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia na forum całej klasy napotkany problem. Pod opieką prowadzącego uczniowie porównują wyniki pracy nad mapami myśli i omawiają powstałe różnice.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Po ustalonym czasie nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, wyjaśnia pomyłki, omawia poprawne rozwiązania na forum klasy.
Jako podsumowanie lekcji uczniowie oglądają zaprezentowane w filmie samouczku zastosowania twierdzenia Weierstrassa.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia związane z filmem samouczkiem.
Materiały pomocnicze:
Funkcja ciągłaFunkcja ciągła
Przykłady funkcji ciągłychPrzykłady funkcji ciągłych
Własności funkcji ciągłychWłasności funkcji ciągłych
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykonać na podstawie filmu infografikę prezentującą zastosowania twierdzenia Weierstrassa.