Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kwestia żydowska w literaturze pozytywizmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje, w jaki sposób kwestia żydowska odzwierciedlała się w literaturze i jak za pomocą literatury walczono ze stereotypami;
omówi różne postacie zasymilowanych Żydów na przykładzie Lalki;
wykaże związek hasła asymilacji Żydów z programowymi założeniami pozytywistycznymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
grafonotka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom:
- przygotowanie akcesoriów do wykonania grafonotki,
- przeczytanie sekcji „Przeczytaj”,
- wynotowanie za pomocą grafonotki najważniejszych informacji o kwestii żydowskiej. Zadaniem uczniów jest selekcja najważniejszych informacji, ale także – obligatoryjnie - wykonanie grafik poświęconych pojęciom: asymilacja i chasydyzm. Po wykonaniu przez uczniów grafonotki nauczyciel ocenia efekty pracy i koryguje selekcję informacji.Uczestnicy zajęć zapoznają się z galerią interaktywną dotyczącą kwestii żydowskiej w dziełach polskich pozytywistów. W parach charakteryzują portrety Żydów przedstawione w utworach.
Nauczyciel głośno odtwarza audiobook. Następnie uczniowie indywidualnie na podstawie znajdujących się w audiobooku uwag o Mendlu Gdańskim Marii Konopnickiej charakteryzują bohatera utworu, starego Żyda.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykazują związek hasła asymilacji Żydów z programowymi założeniami pozytywistycznymi. Wykonują również oba polecenia zamieszczone w sekcji „Galeria interaktywna”.
Praca domowa:
Opisz, jak ukazana została kwestia żydowska w dziełach polskich pozytywistów zamieszczonych w sekcji „Galeria interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11968/1/M_Dziugiel_Laguna_Etyczny_portret_pelni_czlowieczenstwa.pdf
Tomasz Sobieraj, Jeszcze o kwestii żydowskiej w „Lalce” Bolesława Prusa, Polonistyka. Innowacje Numer 13, 2021.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.