Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pojemność elektryczna przewodnika |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisów podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; VII. Elektrostatyka. Uczeń: 11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody: nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | Film samouczek, praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | Komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: - czym jest ładunek elektryczny? - czym jest potencjał elektryczny? - czym jest przewodnik? itp . Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki. Przeczytanie i omówienie Wprowadzenia. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst niniejszego materiału. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu. Uczniowie oglądają film samouczek, w którym, na przykładzie Ziemi, pokazane jest, w jaki sposób można wyznaczyć pojemność przewodnika kulistego. Po filmie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie maja jakieś pytania związane z filmem. Uczniowie wspólnie próbują odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że chociaż rozmiary Ziemi są ogromne, to jej pojemność jest niewielka w porównaniu do pojemności urządzeń zwanych kondensatorami (zob. Polecenia 1. umieszczone pod filmem). W zależności od zaangażowania uczniów, nauczyciel może wyjaśnić, czym są kondensatory i może, razem z uczniami, rozwiązać Polecenie 2. Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Uczniowie dzielą się na 4 grupy i omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiają im trudność. Każda z grup omawia 2 lub 3 zadania „na forum klasy”. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do tych z zestawu zadań, o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu i uwag uczniów na temat najtrudniejszych zadań, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, które uczniowie wskazali jako trudne. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany jako wprowadzenie do lekcji poświęconej kondensatorom. |