Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie soli w wyniku reakcji metali z niemetalami

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przykłady metali i niemetali;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji otrzymywania soli w reakcji metalu z niemetalem;

  • proponuje sposób otrzymania wybranej soli w wyniku reakcji metalu z niemetalem.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: czy metale i niemetale ze sobą mogą reagować? Jeśli tak, to co powstanie w reakcji metalu z niemetalem (np. FIndeks dolny 2, JIndeks dolny 2, ClIndeks dolny 2, BrIndeks dolny 2)? Czy w ten sposób można otrzymywać każdą sól? Jaki związek chemiczny otrzymamy w tej reakcji? Pod względem budowy jaka to będzie sól?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pierwiastków niemetalicznych: Które to pierwiastki? Które z nich tworzą sole beztlenowe?.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek przedstawiający otrzymywanie soli w wyniku reakcji metali z niemetalami. Po projekcji uczniowie starają się ułożyć jak najwięcej pytań do filmu (burza mózgów). Następnie dzielą pytania na te, na które jest odpowiedź w filmie i te, na które się nie da odpowiedzieć, po czym odpowiadają na pytania, które sami postawili, na które nie ma odpowiedzi.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują polecenia do materiału bazowego. Po minionym czasie, nauczyciel wprowadza ocenę koleżeńską (wymiana między parami). Uczniowie nawzajem weryfikują poprawność wykonania zadań i ewentualnie wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.

  3. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie soli w reakcji metalu z niemetalem” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale (doświadczenie 1 i 2). Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki przygotowane przez nauczyciela na stole laboratoryjnym. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równania przeprowadzonych reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Muszą zważyć swój produkt końcowy oraz sprawdzić, czy reakcja zaszła ze 100% wydajnością. Po minionym czasie, liderzy grup prezentują wyniki na forum klasy. Uczniowie wspólnie weryfikują pod względem merytorycznym wypowiedzi kolegów i koleżanek, ewentualnie wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, zadając sobie nawzajem przykładowe pytania:

  • Jakie są produkty reakcji metali z niemetalami?

  • Co się dzieje, gdy do chloru doda się potasu?

  • W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład bromek wapnia?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji, jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań, lub podczas przygotowywania się do sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie są produkty reakcji metali z niemetalami?

  • Co się dzieje, gdy do chloru doda się potasu?

  • W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład bromek wapnia?

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R76WSiezIPFZo

Plik PDF o rozmiarze 58.24 KB w języku polskim