Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie soli w wyniku reakcji metali z niemetalami
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przykłady metali i niemetali;
pisze i uzgadnia równania reakcji otrzymywania soli w reakcji metalu z niemetalem;
proponuje sposób otrzymania wybranej soli w wyniku reakcji metalu z niemetalem.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: czy metale i niemetale ze sobą mogą reagować? Jeśli tak, to co powstanie w reakcji metalu z niemetalem (np. FIndeks dolny 22, JIndeks dolny 22, ClIndeks dolny 22, BrIndeks dolny 22)? Czy w ten sposób można otrzymywać każdą sól? Jaki związek chemiczny otrzymamy w tej reakcji? Pod względem budowy jaka to będzie sól?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pierwiastków niemetalicznych: Które to pierwiastki? Które z nich tworzą sole beztlenowe?.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek przedstawiający otrzymywanie soli w wyniku reakcji metali z niemetalami. Po projekcji uczniowie starają się ułożyć jak najwięcej pytań do filmu (burza mózgów). Następnie dzielą pytania na te, na które jest odpowiedź w filmie i te, na które się nie da odpowiedzieć, po czym odpowiadają na pytania, które sami postawili, na które nie ma odpowiedzi.
Uczniowie w parach rozwiązują polecenia do materiału bazowego. Po minionym czasie, nauczyciel wprowadza ocenę koleżeńską (wymiana między parami). Uczniowie nawzajem weryfikują poprawność wykonania zadań i ewentualnie wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.
Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie soli w reakcji metalu z niemetalem” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale (doświadczenie 1 i 2). Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki przygotowane przez nauczyciela na stole laboratoryjnym. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równania przeprowadzonych reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Muszą zważyć swój produkt końcowy oraz sprawdzić, czy reakcja zaszła ze 100% wydajnością. Po minionym czasie, liderzy grup prezentują wyniki na forum klasy. Uczniowie wspólnie weryfikują pod względem merytorycznym wypowiedzi kolegów i koleżanek, ewentualnie wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, zadając sobie nawzajem przykładowe pytania:
Jakie są produkty reakcji metali z niemetalami?
Co się dzieje, gdy do chloru doda się potasu?
W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład bromek wapnia?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Przypomniałam/łem sobie, że...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji, jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań, lub podczas przygotowywania się do sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są produkty reakcji metali z niemetalami?
Co się dzieje, gdy do chloru doda się potasu?
W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład bromek wapnia?
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: