Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstają wiązania chemiczne?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
2) ilustruje graficznie oraz opisuje powstawanie wiązań kowalencyjnych i jonowych; pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych.
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
2) ilustruje graficznie oraz opisuje powstawanie wiązań kowalencyjnych i jonowych; pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia sposób i określa warunki powstawania wiązania jonowego;
wyjaśnia sposób powstawania cząsteczek zbudowanych z atomów pierwiastków chemicznych;
wyjaśnia istotę wiązania kowalencyjnego niespolaryzowanego
wyjaśnia sposób tworzenia się cząsteczki związków chemicznych, w których występuje wiązanie kowalencyjne spolaryzowane;
wyjaśnia, w jaki sposób powstają orbitale molekularne;
zapisuje za pomocą wzorów elektronowych i kreskowych powstawanie wiązań kowalencyjnych spolaryzowanych niespolaryzowanych w przykładowych cząsteczkach;
wyjaśnia, na czym polega istota wiązania koordynacyjnego oraz wskazuje donor i akceptor pary elektronowej w wiązaniu koordynacyjnym.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
metoda lekcji odwróconej;
modelowanie;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe, tablice właściwości fizykochemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
zestawy do tworzenia modeli cząsteczek, modele kryształów.
Przed lekcją
Metoda lekcji odwróconej. Na wcześniejszych zajęciach jako zadanie domowe, polecić uczniom zapoznanie się z filmem edukacyjnym z e‑materiałów. Uczniowie przygotowują po trzy pytania do treści filmu.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału: Dlaczego atomy łączą się ze sobą? Jak wytłumaczyć fakt, że jedne z pierwiastków chętnie tworzą związki z niektórymi, a z innymi już nie?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytania uczniom: Czy wszystkie atomy zawsze łączą się w ten sam sposób? Jakie rodzaje wiązań chemicznych powstają podczas łączenia się atomów?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie w domu mieli za zadanie obejrzeć film i przygotować pytania. Uczniowie nawzajem zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie w tym czasie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi swoich kolegów i koleżanek.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe. Zadaniem uczniów jest poszukanie odpowiedzi na pytania:
grupa I – jak tworzy się wiązanie kowalencyjne przykładzie cząsteczki wodoru?;
grupa II – jak tworzy się wiązanie jonowe na przykładzie cząsteczki chlorku sodu?
Po wyznaczonym czasie, chętni/wskazani uczniowie omawiają tworzenie się tych wiązań. Pozostali weryfikują poprawność wypowiedzi uczniów, mogą włączać się do dyskusji celem uzupełnienia pewnych kwestii. Nauczyciel w razie konieczności może rozwinąć zagadnienia tworzenia się wiązań chemicznych w oparciu o dwie teorie – wiązań walencyjnych i orbitali molekularnych.
Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy modeli, np. jeden zestaw na dwie pary uczniów. Uczniowie modelują przykładowe cząsteczki pierwiastków, w których występują wiązania kowalencyjne.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów w fazie przygotowywania się do pracy kontrolnej lub przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia luk kompetencyjnych i lepszego zrozumienia materiału.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.
Zestawy modeli kulkowo‑pręcikowych.