Scenariusz zajęć

Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstają wiązania chemiczne?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

2) ilustruje graficznie oraz opisuje powstawanie wiązań kowalencyjnych i jonowych; pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych.

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

2) ilustruje graficznie oraz opisuje powstawanie wiązań kowalencyjnych i jonowych; pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia sposób i określa warunki powstawania wiązania jonowego;

  • wyjaśnia sposób powstawania cząsteczek zbudowanych z atomów pierwiastków chemicznych;

  • wyjaśnia istotę wiązania kowalencyjnego niespolaryzowanego

  • wyjaśnia sposób tworzenia się cząsteczki związków chemicznych, w których występuje wiązanie kowalencyjne spolaryzowane;

  • wyjaśnia, w jaki sposób powstają orbitale molekularne;

  • zapisuje za pomocą wzorów elektronowych i kreskowych powstawanie wiązań kowalencyjnych spolaryzowanych niespolaryzowanych w przykładowych cząsteczkach;

  • wyjaśnia, na czym polega istota wiązania koordynacyjnego oraz wskazuje donor i akceptor pary elektronowej w wiązaniu koordynacyjnym.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • modelowanie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • technika bateria.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • układy okresowe, tablice właściwości fizykochemicznych;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • zestawy do tworzenia modeli cząsteczek, modele kryształów.

Przed lekcją

  1. Metoda lekcji odwróconej. Na wcześniejszych zajęciach jako zadanie domowe, polecić uczniom zapoznanie się z filmem edukacyjnym z e‑materiałów. Uczniowie przygotowują po trzy pytania do treści filmu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału: Dlaczego atomy łączą się ze sobą? Jak wytłumaczyć fakt, że jedne z pierwiastków chętnie tworzą związki z niektórymi, a z innymi już nie?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytania uczniom: Czy wszystkie atomy zawsze łączą się w ten sam sposób? Jakie rodzaje wiązań chemicznych powstają podczas łączenia się atomów?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie w domu mieli za zadanie obejrzeć film i przygotować pytania. Uczniowie nawzajem zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie w tym czasie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi swoich kolegów i koleżanek.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe. Zadaniem uczniów jest poszukanie odpowiedzi na pytania:

  • grupa I – jak tworzy się wiązanie kowalencyjne przykładzie cząsteczki wodoru?;

  • grupa II – jak tworzy się wiązanie jonowe na przykładzie cząsteczki chlorku sodu?
    Po wyznaczonym czasie, chętni/wskazani uczniowie omawiają tworzenie się tych wiązań. Pozostali weryfikują poprawność wypowiedzi uczniów, mogą włączać się do dyskusji celem uzupełnienia pewnych kwestii. Nauczyciel w razie konieczności może rozwinąć zagadnienia tworzenia się wiązań chemicznych w oparciu o dwie teorie – wiązań walencyjnych i orbitali molekularnych.

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy modeli, np. jeden zestaw na dwie pary uczniów. Uczniowie modelują przykładowe cząsteczki pierwiastków, w których występują wiązania kowalencyjne.

  2. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów w fazie przygotowywania się do pracy kontrolnej lub przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia luk kompetencyjnych i lepszego zrozumienia materiału.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.

  2. Zestawy modeli kulkowo‑pręcikowych.