Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Polityka a moralność – z historii myśli politycznej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje, na wybranych przykładach, zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje relacje między polityką a moralnością w ujęciu myślicieli reprezentujących różne epoki historyczne;
charakteryzuje możliwe zależności między polityką i moralnością;
rozważa znaczenie wpływu moralności na działania polityczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda akwarium;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat:
1. Polityka według Arystotelesa.
2. Polityka według Machiavellego
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Polityka a moralność – z historii myśli politycznej” i celów zajęć.
Dyskusja dotycząca zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte we „Wprowadzeniu”, korzystając z własnej wiedzy. Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza na odpowiedzi.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję polityki i moralności. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez uczniów. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Film”. Uczniowie zapoznają się z wypowiedzią dr hab. Karoliny Wigury na temat polityki i moralności, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Film”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
P. Mazurkiewicz, Polityka i moralność – między cynizmem a moralizmem, „Saeculum Christianum: pismo historyczno‑społeczne” 1999 r., nr 6/2.
B. Tumiłowicz, Jakie znaczenie ma moralność w polityce?, 30.07.2006 r., tygodnikprzeglad.pl.
S. Wójtowicz, Moralność polityczna i moralność prywatna, stanislawwojtowicz.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.