Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: W ramionach śmierci. O przyjdź! Stanisława Koraba‑Brzozowskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
4) określa rodzaje zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok; odnosi wskazane zjawiska do współczesnej polszczyzny;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, metajęzykową, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • podaje powody fascynacji twórców motywem śmierci;

  • omawia, który z symboli powiązanych ze śmiercią jest naistotniejszy dla treści wiersza O przyjdź!;

  • wpisuje na mapie myśli symbole pojawiające się w utworze;

  • wynotowuje motywy związane ze śmiercią w poezji i malarstwie przełomu XIX i XX wieku;

  • bierze udział w dyskusji na temat: Który z prezentowanych w galerii poetyckich wizerunków śmierci uważasz za najbardziej przejmujący?;

  • redaguje rozprawkę, w której porównuje poetykę wiersza O przyjdź! z erotykami młodopolskimi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami o tym, dlaczego motyw śmierci fascynuje twórców. Uczniowie na zasadzie burzy mózgów wymieniają się spostrzeżeniami. Ustalają, że mówienie o śmierci jest trudne. Podają też powody nieumiejętności rozmowy na ten temat. Rysują schemat.

  2. Przedstawienie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wysłuchują zamieszczonego w e‑materiale audiobooka. W pierwszej kolejności decydują, który z symboli powiązanych ze śmiercią jest najistotniejszy dla treści wiersza O przyjdź!. Omawiają swoje spostrzeżenia na ten temat.

  2. Na podstawie wysłuchanej treści audiobooka uczniowie uzupełniają mapę myśli, wpisując symbole pojawiające się w utworze. Wyjaśniają ich znaczenie.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o dyskusję na temat tego, jak rozumieją wiersz O przyjdź!:: o czym jest, jaki jest jego nastrój, tematyka. Po wypowiedziach uczniów podsumowuje informacje, cytując fragment artykułu Bartłomieja Borka „KTÓRA PRZYJDZIE” WINCENTEGO KORAB‑BRZOZOWSKIEGO I „O PRZYJDŹ!” STANISŁAWA KORAB‑BRZOZOWSKIEGO. PARALELA ŚWIATÓW ŚMIERCI W BLIŹNIACZYCH WIERSZACH BRACI BRZOZOWSKICH.
    Nadchodzącą jesienną porą wysłanniczkę zaświatów otula lekka („zwiewna”) „pajęcza szata”, jej włosy zdobią „perły rosy”, sylwetkę zaś owiewa „rzewna skarga żurawi”. Pokonywaną drogę poeta odmalował w odcieniach szarości, a przestrzeń nasączył zapachem kwiatów. Jak na jesień przystało, zostały wspomniane również pierwsze przymrozki. Podmiot liryczny, wykorzystując opis krwawiących od mrozu roślin, upewnił odbiorcę dzieła, że nadchodzący czas to moment końca wegetacji. Świat zaczął obezwładniać sen śmierci.
    Można przypuszczać, że akcja wiersza rozgrywa się na przełomie października i listopada - w tym właśnie konkretnym przedziale czasowym na liściach roślin utrzymują się krople wody powstałe w wyniku kondensacji pary wodnej, słychać przeraźliwy dźwięk żurawi, kwiaty wydzielają ostatni zapach ze swych kielichów, a mróz zaczyna obezwładniać monochromią to, co jeszcze jesienią mieniło się feerią barw. Nagle wszystko traci właściwe sobie kolory (świat ulega melancholijnej przemianie) - nadchodzi zmierzch, okres, kiedy to wzrok nie pozwala na dostrzeżenie właściwych barw i kształtów. Świat zaczyna przypominać umierającą istotę, która przyjmuje już wyłącznie funkcję tła dla wydobywającej się z podmiotu lirycznego najgłębszej, wymykającej się jakimkolwiek opisom dyskursywnym, części duszy [...]. W tym momencie podmiot liryczny zaczyna panować nad czasem, następuje intymne spotkanie z tajemnicą życia. Wydając Śmierci/śmierci polecenia (mówi, by przyszła, a także położyła swe dłonie na jego skroniach), udowadnia, że potrafi decydować o dzianiu się. [...]
    Bycie „ja” lirycznego w naturze pozwala traktować przestrzeń jako autentycznie ukonstytuowaną w rzeczywistości. Podmiot liryczny, wyczekując w tej niedostępnej dla ludzkości ustroni, przywołuje do siebie kobietę - o płci wołanej istoty świadczy czasownik „owiana”, implikując w ten sposób typowe dla żeńskości wykładniki fleksyjności [...] - której wygląd zewnętrzny tworzy osobiście, stając się jednocześnie kreatorem zmierzającej do niego Pani. Używając czasowników w trybie rozkazującym („przyjdź”, „wdziej”, „rzuć”, „połóż”), wskazuje także na możliwość kontrolowania jej ruchów. Może zadecydować, kiedy przyjdzie (jesienią), jak będzie wyglądać, a także, co najważniejsze, jakie powierzy jej zadanie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z galerią interaktywną. Na jej podstawie notują motywy związane ze śmiercią w poezji i malarstwie przełomu XIX i XX wieku.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel przeprowadza z uczniami dyskusję na temat: Który z prezentowanych w galerii poetyckich wizerunków śmierci uważasz za najbardziej przejmujący?

Praca domowa:

  1. Napisz rozprawkę, w której porównasz poetykę wiersza Stanisława Koraba‑Brzozowskiego ze znanymi ci erotykami młodopolskimi.

Materiały pomocnicze:

  • Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 2004.

  • Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Andrzej Pieńkos, Motyw śmierci w malarstwie, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.