Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Klasyfikacja kwasów ze względu na właściwości utleniające
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
10) klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe), moc i właściwości utleniające.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
10) klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe), moc i właściwości utleniające.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
planuje doświadczenie chemiczne, formułuje pytanie badawcze i hipotezę;
przeprowadza doświadczenie chemiczne klasyfikujące kwasy ze względu na właściwości utleniające;
weryfikuje hipotezę oraz wnioskuje o właściwościach utleniających kwasów na podstawie wyników doświadczenia.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
eksperyment chemiczny;
mapa pojęciowa;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Od czego zależy reaktywność kwasów?”.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak można sklasyfikować kwasy z uwagi na ich właściwości utleniające?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji miedzi z kwasami”. Uczniowie dobierają się w grupy, nauczyciel rozdaje karty pracy. Wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne przygotowane wcześniej przez nauczyciela, samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy. Równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.
Powrót do fazy wstępnej i konfrontacja wiedzy dotyczącej podziałów kwasów z uwagi na ich właściwości utleniające – analiza mapy pojęciowej w medium bazowym. Nauczyciel rozdaje uczniom karty z tabelą do dokonania podziału kwasów na utleniające i nieutleniające (patrz załącznik w materiałach pomocniczych). Następnie uczniowie w parach wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Ćwiczenia w pisaniu równań reakcji metali z kwasami w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej na tablicy – nauczyciel podaje różne przykłady. Współczynniki należy dobrać metodą bilansu jonowo‑elektronowego.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, udziela konkretnych wskazówek, podaje uczniom informację zwrotną. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęciowa może posłużyć uczniom podczas przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej oraz do uzupełnienia luk kompetencyjnych dla uczniów nieobecnych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru tarczę strzelniczą oraz cenki dla uczniów.
Tabela do uzupełnienia z kwasami:
Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji miedzi z kwasami”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, łyżeczki, statywy do probówek, pipety.
Odczynniki chemiczne: , , , blaszki miedziane.
Instrukcja wykonania:
Przygotuj trzy probówki.
Do pierwszej z nich (1) wlej 1 cmIndeks górny 33 kwasu chlorowodorowego o stężeniu 4 .
Do drugiej probówki wlej 1 cmIndeks górny 33 roztworu kwasu azotowego(V) o stężeniu 4 .
Do trzeciej probówki wlej 1 cmIndeks górny 33 stężonego roztworu kwasu azotowego(V).
Do każdej z probówek wrzuć taką samą ilość małych blaszek miedzianych.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: