Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1cSf0EQ3akFN1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Może być więcej niż jedna poprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Szereg elektrochemiczny to inaczej szereg napięciowy., 2. Szereg elektrochemiczny polega na tym, że pierwiastki uszeregowane są w kolejności wzrastającej zdolności przyjmowania przez nie elektronów w reakcjach redoks., 3. W szeregu elektrochemicznym pierwiastki uszeregowane są względem zmniejszającej się elektroujemności., 4. Szereg elektrochemiczny polega na tym, że pierwiastki uszeregowane są w kolejności wzrastającej zdolności oddawania przez nie elektronów w reakcjach redoks.
11
Ćwiczenie 2

W trzech probówkach umieszczono kwas chlorowodorowy, a następnie dodano odpowiednio do pierwszej – wiórki magnezu, do drugiej – blaszki cynku, a do trzeciej wrzucono obrączkę z czystego srebra.

Zapisz obserwacje dla każdej probówki.

RHvdsAgsHAgoZ
Probówka z wiórkami magnezu: (Uzupełnij). Probówka z blaszką cynku: (Uzupełnij). Probówka ze srebrną obrączką: (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

W trzech probówkach umieszczono kwas chlorowodorowy, a następnie dodano odpowiednio do pierwszej – wiórki magnezu, do drugiej – blaszki cynku, a do trzeciej wrzucono obrączkę z czystego srebra.

Zapisz równania reakcji chemicznych, które zaszły po przeprowadzeniu opisanego doświadczenia. Zastosuj zapis cząsteczkowy.

R1DPyF106ZDzB
Probówka z wiórkami magnezu: (Uzupełnij). Probówka z blaszką cynku: (Uzupełnij). Probówka ze srebrną obrączką: (Uzupełnij).
RquktNTM4uOFC
Probówka z wiórkami magnezu: (Uzupełnij) Probówka z blaszką cynku: (Uzupełnij) Probówka ze srebrną obrączką: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

W dwóch probówkach umieszczono roztwory kwasu azotowego(V) o różnych stężeniach. Aby zidentyfikować te roztwory, przeprowadzono reakcje z metaliczną miedzią. Do obu probówek wrzucono kawałek blaszki miedzianej i sformułowano następujące obserwacje:

Probówka 1

Probówka 2

Blaszka miedziana roztwarza się i powstaje klarowny, niebieski roztwór. Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Po chwili gaz ten brunatnieje.

Blaszka miedziana roztwarza się bardzo intensywnie i powstaje klarowny, niebieskozielony roztwór. Wydziela się gaz o duszącym, ostrym zapachu.

Wstaw prawidłowe wyrazy w poniższych zdaniach.

R1YTi2oNXpzEv
W probówce 1 znajdował się roztwór kwasu azotowego(V) o 1. tlenek azotu(V), 2. małym, 3. tlenek azotu(II), 4. tlenek azotu(I), 5. małym, 6. tlenek azotu(IV), 7. dużym, 8. tlenek azotu(III), 9. dużym stężeniu. W reakcji wydzielił się gaz o nazwie 1. tlenek azotu(V), 2. małym, 3. tlenek azotu(II), 4. tlenek azotu(I), 5. małym, 6. tlenek azotu(IV), 7. dużym, 8. tlenek azotu(III), 9. dużym. W probówce 2 znajdował się roztwór kwasu azotowego(V) o 1. tlenek azotu(V), 2. małym, 3. tlenek azotu(II), 4. tlenek azotu(I), 5. małym, 6. tlenek azotu(IV), 7. dużym, 8. tlenek azotu(III), 9. dużym stężeniu. W reakcji wydzielił się gaz o nazwie 1. tlenek azotu(V), 2. małym, 3. tlenek azotu(II), 4. tlenek azotu(I), 5. małym, 6. tlenek azotu(IV), 7. dużym, 8. tlenek azotu(III), 9. dużym.
21
Ćwiczenie 5

Dokończ poniższe równania reakcji w formie cząsteczkowej lub wpisz, że reakcja nie zachodzi.

  1. Fe+2 HCl........

  2. Pt+H2SO4rozc.........

  3. Mg+H2SO4rozc.........

  4. Cu+H3PO4........

  5. Zn+2 HBr........

  6. Hg+H3BO3........

R1WvZDSUWdiWE
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RhWwm277pr4s7
Wstaw w luki odpowiednie wzory.
21
Ćwiczenie 6

Zapisz równania reakcji z ćwiczenia numer 5 w formie jonowej skróconej. Reakcje, które nie zachodzą – pomiń.

R1QPLiiOBnBwW
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1AiO3UhJq6OT
21
Ćwiczenie 7

Przeprowadzono doświadczenie opisane poniższym schematem:

Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z opisem rysunku.

R1MZp4yhXYsJs
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przeprowadzeniu przedstawionego powyżej doświadczenia chemicznego sformułowano obserwacje, nie opisując, której probówki dotyczą.

  • Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Metal roztwarza się i powstaje klarowny, bezbarwny roztwór.

  • Metal roztwarza się, powstaje klarowny, niebieski roztwór. Wydziela się bezbarwny gaz, który brunatnieje po pewnym czasie.

  • Na metalu pojawia się biały nalot.

  • Brak widocznych objawów reakcji.

  • Metal roztwarza się, powstaje klarowny, niebieski roztwór. Wydziela się gaz o ostrym, duszącym zapachu.

Dopasuj obserwacje do odpowiedniej probówki.

R1cKSyzRtPq11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Zapisz równania reakcji w formie jonowej skróconej, jakie zaszły w probówkach 15 w ćwiczeniu numer 6, lub wpisz, że reakcja nie zachodzi.

R2NH12FMI6hk3
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RcggZG6uEizQc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Sformułuj wniosek dotyczący aktywności chemicznej użytych metali na podstawie przeprowadzonego doświadczenia chemicznego opisanego w ćwiczeniu nr 6.

RRJrD4IID8wSY
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Rz6YL2BLKoyFI
(Uzupełnij).