Sprawdź się
W trzech probówkach umieszczono kwas chlorowodorowy, a następnie dodano odpowiednio do pierwszej – wiórki magnezu, do drugiej – blaszki cynku, a do trzeciej wrzucono obrączkę z czystego srebra.
Zapisz obserwacje dla każdej probówki.
W trzech probówkach umieszczono kwas chlorowodorowy, a następnie dodano odpowiednio do pierwszej – wiórki magnezu, do drugiej – blaszki cynku, a do trzeciej wrzucono obrączkę z czystego srebra.
Zapisz równania reakcji chemicznych, które zaszły po przeprowadzeniu opisanego doświadczenia. Zastosuj zapis cząsteczkowy.
W dwóch probówkach umieszczono roztwory kwasu azotowego() o różnych stężeniach. Aby zidentyfikować te roztwory, przeprowadzono reakcje z metaliczną miedzią. Do obu probówek wrzucono kawałek blaszki miedzianej i sformułowano następujące obserwacje:
Probówka 1 | Probówka 2 |
---|---|
Blaszka miedziana roztwarza się i powstaje klarowny, niebieski roztwór. Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Po chwili gaz ten brunatnieje. | Blaszka miedziana roztwarza się bardzo intensywnie i powstaje klarowny, niebieskozielony roztwór. Wydziela się gaz o duszącym, ostrym zapachu. |
Wstaw prawidłowe wyrazy w poniższych zdaniach.
Dokończ poniższe równania reakcji w formie cząsteczkowej lub wpisz, że reakcja nie zachodzi.
Zapisz równania reakcji z ćwiczenia numer w formie jonowej skróconej. Reakcje, które nie zachodzą – pomiń.
Przeprowadzono doświadczenie opisane poniższym schematem:
Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z opisem rysunku.
Po przeprowadzeniu przedstawionego powyżej doświadczenia chemicznego sformułowano obserwacje, nie opisując, której probówki dotyczą.
Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Metal roztwarza się i powstaje klarowny, bezbarwny roztwór.
Metal roztwarza się, powstaje klarowny, niebieski roztwór. Wydziela się bezbarwny gaz, który brunatnieje po pewnym czasie.
Na metalu pojawia się biały nalot.
Brak widocznych objawów reakcji.
Metal roztwarza się, powstaje klarowny, niebieski roztwór. Wydziela się gaz o ostrym, duszącym zapachu.
Dopasuj obserwacje do odpowiedniej probówki.
Zapisz równania reakcji w formie jonowej skróconej, jakie zaszły w probówkach w ćwiczeniu numer , lub wpisz, że reakcja nie zachodzi.
Sformułuj wniosek dotyczący aktywności chemicznej użytych metali na podstawie przeprowadzonego doświadczenia chemicznego opisanego w ćwiczeniu nr .