Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak otrzymać azan (amoniak)?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizujesz budowę cząsteczki amoniaku pod kątem jej kształtu, hybrydyzacji;
omawiasz metody powstawania amoniaku;
wyjaśniasz właściwości chemiczne amoniaku;
zaprojektujesz i przeprowadzisz eksperyment otrzymywania amoniaku.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
grafika interaktywna;
doświadczenie chemiczne;
okienko informacyjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/ pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i pogadanka. Uczniowie podejmują pogadanka do pytania: Co to jest woda amoniakalna i kiedy zaczęto ją używać?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie Odpowiadają na pytanie: Jak zbudowana jest cząsteczka amoniaku?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie amoniaku”. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie eksperymentu do polecenia 1 w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie dobierają się w grupy, dobierają odpowiednie odczynniki chemiczne oraz szkło i sprzęt laboratoryjny, ustalają czynności, jakie po kolei należy wykonać, wykonują doświadczenie, zapisują obserwacje i wnioski. Wszystkie notatki sporządzają w dzienniczku wirtualnym. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” dotyczącej metod otrzymywania amoniaku. Po wyznaczonym czasie pogadanka na forum dotycząca metod otrzymywania amoniaku.
Nauczyciel proponuje uczniom samodzielną pracę z grafiką interaktywną. Uczniowie analizują proces Habera‑Boscha, a następnie wykonują ćwiczenia zawarte w medium.
Nauczyciel razem z uczniami omawia właściwości chemiczne amoniaku. Uczniowie mogą korzystać w tym czasie z dostępnych źródeł informacji.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie mogą zaprezentować swoje efekty na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafikę interaktywną uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać w ramach uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie amoniaku”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw laboratoryjny, kolba okrągłodenna z rurką i wężykiem odprowadzającym, wkraplacz z korkiem, probówka.
Odczynniki chemiczne: stęż. roztwór wodorotlenku sodu, chlorek amonu, uniwersalny papierek wskaźnikowy, woda destylowana.
Instrukcja wykonania układana jest przez uczniów, a przykładowa znajduje się przy opisie schematu w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”.
Karty charakterystyk: wodorotlenku sodu, chlorku amonu.