Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Szanse i zagrożenia związane z rozwojem informatyki i technologii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) dokonuje kompresji informacji, objaśnia różnice między kompresją stratną i bezstratną tekstów, obrazów, dźwięków, filmów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz szanse oraz możliwości, które otworzyły się wraz z rozwojem informatyki na gruncie życia codziennego.

  • Scharakteryzujesz niebezpieczne zjawiska, które zaistniały wskutek rozwoju internetu oraz technologii.

  • Przeanalizujesz dane dotyczące korzyści oraz zagrożeń związanych z powszechnym dostępem do internetu przez dzieci oraz młodzież.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie szukają przykładów tego, jak rozwój technologii wpłynął na naszą rzeczywistość – tak w sposób pozytywny, jak negatywny.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna z nich przedstawi korzyści związane z rozwojem technologii, druga – zagrożenia.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach dyskutują na temat przygotowanych przez siebie przykładów. Tworzą z nich listę.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję. Raz jedna, raz druga grupa przedstawia swoje przykłady. Przy każdym przykładzie grupy mogą dyskutować – próbować obalić przykład oponentów lub obronić swój.

  3. Chętna lub wybrana osoba ma za zadanie podsumować dyskusję. Klasa głosuje, czy przeważyły zalety, czy wady. Chętna lub wybrana osoba uzasadnia swoje zdanie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela zadania.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe zadania.

  2. Poszukaj informacji na temat realnej sytuacji zagrożenia, do której doprowadziły nowe technologie. Czy można było jej uniknąć? Jak?

Wskazówki metodyczne:

  • Prezentacja multimedialna może stać się zaproszeniem do dyskusji na temat tego, jak wygląda uzależnienie do technologii wśród młodych ludzi oraz dorosłych.