Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Teoria doboru naturalnego Karola Darwina
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz najważniejsze obserwacje przyrodnicze Karola Darwina, które przyczyniły się do opracowania teorii doboru naturalnego.
Wskażesz podobieństwa i różnice między doborem naturalnym a sztucznym.
Przedstawisz główne założenia teorii doboru naturalnego Karola Darwina.
Podasz przykłady potwierdzające słuszność założeń teorii doboru naturalnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat rozwoju myśli ewolucyjnej z e‑materiału pt. „Historia myśli ewolucyjnej”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele lekcji i temat zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co wiecie na temat teorii ewolucji Darwina?”. Prosi wybranego ucznia o zapisywanie propozycji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie i odpowiadają na pytania kolegi lub koleżanki.
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 1 („Przedstaw główne założenia teorii doboru naturalnego Karola Darwina”).
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2: „Porównaj dobór naturalny i dobór sztuczny pod względem następujących cech: sposób działania, przeżywalność osobników, udział w powstawaniu nowych gatunków”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia 6 (polegającego na ocenie prawdziwości zdań dotyczących tekstu źródłowego) zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Następne ćwiczenie – nr 7 („Na podstawie tekstu do ćwiczenia nr 6 i własnej wiedzy oceń, z którymi badaczami zgadzał się w późniejszych pracach Karol Darwin, a w stosunku do których pozostawał w opozycji. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do darwinowskiej teorii doboru naturalnego”), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Na czym polega dobór naturalny?
– Czym różni się dobór naturalny od sztucznego?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.