Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Natura zwierciadłem boskiej harmonii świata, czyli o sztuce renesansu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna źródła inspiracji największych artystów renesansu;
wyjaśni związek między obserwacją natury i zwrotem ku człowiekowi a pochwałą harmonii świata w renesansowych arcydziełach;
przeanalizuje wpływ nauki na sztukę epoki renesansu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z informacjami na temat renesansowej sztuki (główne wartości, przedstawiciele, tematyka).
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przedstawiają wiadomości przygotowane w domu. Następnie nauczyciel rozpoczyna zajęcia, podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakimi środkami artyści renesansu oddawali piękno przyrody i człowieka?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, uczniowie analizują treści zamieszczone w e‑podręczniku. Zapoznają się z materiałami w w sekcji „Przeczytaj”, oglądają film. Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy i na otrzymanych od nauczyciela dużych arkuszach papieru przygotowują w formie plakatu wstępną odpowiedź na postawione wcześniej pytanie.Uczniowie nadal pracują w grupach. Aby rozwinąć udzieloną na plakatach odpowiedź, rozwiązują ćwiczenia i wykonują polecenia w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Nauczyciel może pomagać grupom, analizować odpowiedzi uczniów, wspierać, naprowadzać. Przy trudniejszych zadaniach można również pracować całym zespołem klasowym wspólnie z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Jaki był wpływ nauki na sztukę epoki renesansu?
- Jaki był związek między obserwacją natury i zwrotem ku człowiekowi a pochwałą harmonii świata w renesansowych arcydziełach?
Praca domowa:
Zapoznaj się z grafiką interaktywną. Zastanów się, w jaki sposób twórczość plastyczna Leonarda da Vinci odpowiadała założeniu natury jako zwierciadła harmonii świata. Zapisz notatkę na ten temat.
Materiały pomocnicze:
J. Kolbuszewski, Literatura i przyroda. Antologia ekologiczna, Katowice 2000.
Juliusz Kleiner, O trwałych i nietrwałych wartościach renesansu, „Prace Polonistyczne Studies in Polish Literature” 1967, nr 2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.