Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z grafiką interaktywną. Zastanów się, w jaki sposób twórczość plastyczna Leonarda da Vinci odpowiadała założeniu natury jako zwierciadła harmonii świata. Zapisz notatkę na ten temat.

RsOHDxVfbZi50
(Uzupełnij).
R1Sl9nlaSwPXR
Ilustracja interaktywna przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Mężczyzna ma haczykowaty nos, długą, prostą brodę i wąsy. Na głowie ma duży, czarny czepiec. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Leonardo da Vinci, Autoportet, 1510-1515. Rysunek przedstawia twarz starca. Jest długowłosy, ma też długą brodę i wąsy. Na jego twarzy są liczne zmarszczki. Mężczyzna ma gęste, krzaczaste brwi. Sztukę z nauką utożsamiało wielu wybitnych twórców renesansu. Jednak żaden z nich nie dorównywał w tej dziedzinie Leonardowi da Vinci, który był genialnym artystą, badaczem i wynalazcą. 2. Leonardo da Vinci, Studium lilii, 1480 – 1485. Rycina przedstawia kwiat lilii. Na łodydze znajduje się kilka kwiatów i pąków. Według niego, sztuka i nauka wzajemnie na siebie oddziałują. Pozostawione przez artystę studia rysunkowe roślin, zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych są przykładem badania praw rządzących naturą. 3. Leonardo da Vinici, Badania anatomiczne (krtań i noga), 1510. Zdjęcie przedstawia kartę papieru z rysunkami i zapisem odręcznym pismem lustrzanym. Rysunki przedstawiają szczegóły anatomii człowieka, różnych narządów i części ciała. Dla genialnego Włocha najbardziej interesującym obiektem badań był człowiek. Artysta wykonał ponad 30 sekcji zwłok. O tym, że miały one charakter naukowy, świadczą liczne rysunki i opisy dotyczące budowy ludzkiego organizmu i jego fizjologii. 4. Leonardo da Vinci, Studium rąk, ok. 1474. Rysunek przedstawia dwie ludzie dłonie. Wiedzę z zakresu anatomii wykorzystywał w sztuce, a także w rozwiązywaniu złożonych problemów mechanicznych, np. połączenie strun z klawiaturą w instrumentach muzycznych oparł na schemacie działania ścięgien dłoni. 5. Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański – studium proporcji ludzkiego ciała, ok. 1492. Rysunek przedstawia obraz “człowieka idealnego”. Jest to szkic nagiego mężczyzny, wpisanego jednocześnie w okrąg i kwadrat. Ma rozpostarte ręce, ukazane w dwóch pozycjach. Podobnie nogi - raz postawione obok siebie, a także ukazane w lekkim rozkroku. Dla Leonarda da Vinci człowiek był najszlachetniejszą z żywych form i miarą wszechrzeczy. Jeden z najbardziej znanych jego rysunków przedstawia postać ludzką wpisaną w dwie idealne figury – koło i kwadrat. W ten sposób artysta ukazał, że harmonijna budowa ciała człowieka odzwierciedla boski porządek w świecie i jest miarą, według której można skonstruować cały makrokosmos.
Możliwy autoportret Leonarda da Vinci (1600)
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie, czy Leonarda da Vinci można uznać za reprezentanta swojej epoki? Uzasadnij swoje zdanie.

R5SQ9Zag2Mrj4
(Uzupełnij).
RqNratvxtWD7U
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych zaznacz cechy opisujące malarstwo renesansowe, przeciwstawione średniowiecznemu sposobowi obrazowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Obecność elementów natury, 2. Przestrzenność, 3. Geometryzacja, 4. Perspektywa malarska, 5. Nienaturalność kompozycji
1
Ćwiczenie 2

Na podstawie treści z sekcji Przeczytaj i zamieszczonej tam galerii zdjęć opisz, w jaki sposób przedstawiano naturę w renesansowym malarstwie i z czego to wynikało.

RsOHDxVfbZi50
(Uzupełnij).