Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Wieloznaczna moralność?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz pojęcie moralności.
Poznasz kryteria wyodrębniania norm moralnych usystematyzowane przez I. Lazari‑Pawłowską.
Poćwiczysz analizę tekstu filozoficznego, tekstu kultury oraz wypowiedzi potocznych ze względu na obecne w nich rozumienie moralności oraz kryteriów norm moralnych.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje moralność;
wskazuje kryteria rozpoznawania i uznawania norm moralnych: kryterium psychologiczne, socjologiczne, systemowe, treściowe, treściowe zrelatywizowane;
dokonuje analizy fragmentów tekstów źródłowych: I. Lazari‑Pawłowska, O pojęciu moralności; I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności; J. Wojtysiak, Filozofia i życie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Wieloznaczna moralność?”. Prosi uczestników zajęć o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie mają za zadanie obserwować debatę publiczną, w tym wypowiedzi polityków prezentowane w mediach. Konieczne jest zapoznanie się przez uczniów z różnymi źródłami.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat:
- Co to znaczy, że możemy ocenić coś moralnie?
- Co to znaczy, że możemy coś uznać za dobre lub złe w sensie moralnym?
- Co to znaczy, że coś jest moralne?
Faza realizacyjna:
Śniegowa kula. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi na pytania: Co jest problemem oceny moralnej? Co wpływa na zajęcie danego stanowiska? Jakie są argumenty za oceną moralną danego stanowiska? Uczniowie:
a. najpierw indywidualnie opracowują odpowiedź na zadane pytanie;
b. potem łączą się w pary, porównują swoje propozycje i spisują na osobnej kartce listę swoich rozwiązań;
c. następnie uczniowie gromadzą się w czwórkach i w podobny sposób konfrontują swoje stanowiska, a zebrane stanowiska piszą na nowej kartce;
d. w dalszej części uczniowie połączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostają zapisane na tablicy.
Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów rozwiązania/odpowiedzi nauczyciel weryfikuje ją i w razie potrzeby uzupełnia.Praca z multimedium. Uczniowie indywidualnie rozwiązują test. Nauczyciel może nagrodzić oceną bardzo dobrą ucznia, który jako pierwszy poda poprawne odpowiedzi.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia nr 1‑6. Weryfikacja odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie uczniowie indywidualnie wykonują ćw. 8.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągneli założone cele?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz rozprawkę argumentacyjną za i przeciw na temat: Ocena moralna prawa do aborcji.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wychowanie–mądrość–kultura. Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej, red. B. Jodłowska i M. Flanczewska‑Wolny, Kraków 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Gra edukacyjna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.