Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1ZRs0ooXMD9211
Ćwiczenie 1
Połącz wybrane normy moralne z uzasadnieniem ich moralnego charakteru oraz właściwym im kryterium. 1. Nie cudzołóż. Uzasadnienie: a. Norma moralna, ponieważ to oczywiste, że zadawanie cierpienia osobie słabszej jest złe moralnie. b. Norma moralna, ponieważ skutkiem kłamania są wyrzuty sumienia, będące reakcją na złamanie ważnej normy moralnej. c. Norma moralna, ponieważ jest elementem etyki chrześcijańskiej. Kryterium: systemowe, treściowe, psychologiczne. 2. Nie bij swojego młodszego brata. Uzasadnienie: a. Norma moralna, ponieważ to oczywiste, że zadawanie cierpienia osobie słabszej jest złe moralnie. b. Norma moralna, ponieważ skutkiem kłamania są wyrzuty sumienia, będące reakcją na złamanie ważnej normy moralnej. c. Norma moralna, ponieważ jest elementem etyki chrześcijańskiej. Kryterium: systemowe, treściowe, psychologiczne. 3. Nie kłam. Uzasadnienie: a. Norma moralna, ponieważ to oczywiste, że zadawanie cierpienia osobie słabszej jest złe moralnie. b. Norma moralna, ponieważ skutkiem kłamania są wyrzuty sumienia, będące reakcją na złamanie ważnej normy moralnej. c. Norma moralna, ponieważ jest elementem etyki chrześcijańskiej. Kryterium: systemowe, treściowe, psychologiczne.
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z fragmentem artykułu naukowego autorstwa Iji Lazari‑Pawłowskiej. Następnie poniższe pytania moralisty zamień na pytania, które mógłby postawić badacz moralności.
Zapoznaj się z fragmentem artykułu naukowego autorstwa Iji Lazari‑Pawłowskiej. Następnie poniższe pytania moralisty zamień na pytania, które mógłby postawić badacz moralności.
Ija Lazari-Pawłowska O pojęciu moralności

Moralista odpowiada na pytanie, co jest moralne w sensie „dobre moralnie”, badacz moralności odpowiada na pytanie, czym charakteryzują się owe zjawiska moralne, i wyodrębnia zakres tych zjawisk, ale i jego odpowiedź w sprawach spornych dotyczących zakresu wyznaczona bywa przez aksjologię.

cytat 2 Źródło: Ija Lazari-Pawłowska, O pojęciu moralności, „Etyka” 1996, nr 1, s. 33–34.
R1DHzBZSKk82H
1. Jak moralnie ukarać zabójcę? (Uzupełnij) 2. Kto jest moralnym wzorem dla Was? (Uzupełnij) 3. Czy moje pobudki można uznać za moralne? (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Inna spośród wielkich polskich filozofek, Maria Ossowska, zwracała uwagę, że wyznaczanie granic pojęciu moralności jest już sprawą moralną. Przy poniższych zdaniach wskaż okoliczności, w których te zdania będą wyrażać treści moralne.

R1JgQMi5W9Kl8
1. Jest mi obojętne, czy zrobisz mi kanapkę z wędliną, czy z dżemem. (Uzupełnij). 2. Dziękuję, że pożyczyłaś mi swoją zieloną sukienkę. (Uzupełnij). 3. Niech zostanie w domu i odpoczywa. (Uzupełnij).
Rs0M3GXEzs6cV11
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. „Jeżeli nasze dotychczasowe pojęcie obowiązku wyprowadziliśmy z pospolitego użycia naszego praktycznego 1. rozumu, 2. bratanie się, 3. absolutną, 4. kamerdynera, 5. zachowanie się, 6. moralną, 7. Boga, 8. prawodawcę, 9. ambitna, 10. własnej, 11. szlachetna, 12. doświadczenia, to nie należy z tego bynajmniej wysnuwać wniosku, jakobyśmy traktowali je jako pojęcie doświadczalne. Przeciwnie, gdy zwracamy uwagę na 1. rozumu, 2. bratanie się, 3. absolutną, 4. kamerdynera, 5. zachowanie się, 6. moralną, 7. Boga, 8. prawodawcę, 9. ambitna, 10. własnej, 11. szlachetna, 12. doświadczenia ludzi, o którym poucza nas doświadczenie, natrafiamy na częste i, co sami przyznajemy, słuszne utyskiwania, że nie można przytoczyć żadnych pewnych przykładów usposobienia do postępowania z czystego obowiązku, do tego stopnia, że chociaż niejedno może dzieje się zgodnie z tym, co obowiązek nakazuje, to jednak zawsze jeszcze jest wątpliwe, czy dzieje się to naprawdę z obowiązku, czy więc posiada wartość 1. rozumu, 2. bratanie się, 3. absolutną, 4. kamerdynera, 5. zachowanie się, 6. moralną, 7. Boga, 8. prawodawcę, 9. ambitna, 10. własnej, 11. szlachetna, 12. doświadczenia. Dlatego istnieli zawsze filozofowie, którzy wręcz zaprzeczali rzeczywistości tego usposobienia w postępowaniu moralnym i przypisywali wszystko mniej lub więcej wysubtelnionej miłości 1. rozumu, 2. bratanie się, 3. absolutną, 4. kamerdynera, 5. zachowanie się, 6. moralną, 7. Boga, 8. prawodawcę, 9. ambitna, 10. własnej, 11. szlachetna, 12. doświadczenia, nie poddając jednak z tego powodu w wątpliwość trafności pojęcia moralności, a podnosząc raczej z serdecznym pożałowaniem ułomność i obłudę natury ludzkiej, która wprawdzie jest dość 1. rozumu, 2. bratanie się, 3. absolutną, 4. kamerdynera, 5. zachowanie się, 6. moralną, 7. Boga, 8. prawodawcę, 9. ambitna, 10. własnej, 11. szlachetna, 12. doświadczenia, aby tak czcigodną ideę wziąć sobie za wzór postępowania, jednakowoż zarazem zbyt słaba, żeby się jej trzymać, a rozumu, który jej za 1. rozumu, 2. bratanie się, 3. absolutną, 4. kamerdynera, 5. zachowanie się, 6. moralną, 7. Boga, 8. prawodawcę, 9. ambitna, 10. własnej, 11. szlachetna, 12. doświadczenia służyć powinien, tylko do tego używa, aby zaspokoić skłonności, czy to pojedynczo, czy w najlepszym razie w największej ich zgodności pomiędzy sobą”.
(I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum, M. Wartenberg, Kęty 2013, s. 406.)
R1cXo25iBizo22
Ćwiczenie 5
Jeszcze raz zapoznaj się z uzupełnionym tekstem Immanuela Kanta, następnie zaznacz w nim zdanie, które wprost dotyczy kryterium identyfikacji zachowania moralnego. Następnie wskaż, które kryterium do określania norm moralnych stosuje Kant. Możliwe odpowiedzi: 1. Kryterium psychologiczne., 2. Kryterium treściowe zrelatywizowane
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem, a następnie odpowiedz na pytanie: w oparciu o które kryterium wyodrębniane są normy moralne omówione w tekście?
Zapoznaj się z tekstem, a następnie odpowiedz na pytanie: w oparciu o które kryterium wyodrębniane są normy moralne omówione w tekście?
Jacek Wojtysiak Filozofia i życie

„Nie zabijaj!” i inne normy

Wielu ludzi sądzi, że istnieją normy moralne, które regulują życie ludzkie i które należy respektować. Co więcej, ludzie ci – bez względu na to, czy pieczołowicie stosują się do tych norm, czy tylko się z nimi liczą – uważają, że są one powszechne, obiektywne i bezwarunkowe. Ową powszechność, obiektywność i bezwarunkowość norm rozumieją mniej więcej następująco:

  • norma jest powszechna, czyli obowiązuje wszystkich ludzi;

  • norma jest obiektywna, czyli jest zastana, a nie skonstruowana przez nich;

  • norma jest bezwarunkowa, czyli bezwzględnie nakazuje lub zakazuje wszystkich czynów należących do klasy przez tę normę określonych.

Najbardziej oczywistym przykładem normy spełniającej powyższe warunki jest: „nie zabijaj!”. Wielu z nas żywi przekonanie, że obowiązuje ona wszystkich ludzi, którzy mogą tę normę pojąć i spełnić; podkreślmy: wszystkich taki („normalnych”) ludzi bez wyjątku – bez względu na czas, miejsce i inne okoliczności ich działania. Sądzimy też, że norma ta nie zależy od naszych przekonań lub pragnień; nie wytworzyliśmy jej, a co najwyżej odtworzyliśmy jej treść i rozpoznaliśmy jej obowiązywanie. Co więcej, norma ta bezapelacyjnie zakazuje wszystkich czynów, które należą do klasy czynów będących zabijaniem jakiegokolwiek człowieka; nic innego, jak sam fakt należenia do tej klasy, klasy przez normę „napiętnowanej”, powoduje, że zabójstwo jest zakazane – nie istnieją żadne warunki ani okoliczności, które mogą stanowić tu jakieś wyjątki.

5 Źródło: Jacek Wojtysiak, Filozofia i życie, Kraków 2007, s. 157.
R1Hwn64UMRzbw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z balladą autorstwa Bolesława Leśmiana pod tytułem Strój, a następnie odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z balladą autorstwa Bolesława Leśmiana pod tytułem Strój, a następnie odpowiedz na pytania.
Bolesław Leśmian Strój

Miała w sadzie strój bogaty,
Malowany w różne światy,
Że gdy w nim się zapodziała,
Nie wędrując - wędrowała.
Strój koloru murawego,
A odcienia złocistego -
Murawego - dla murawy,
Złocistego - dla zabawy.

Zbiegło się na te dziwy aż stu płanetników,
Otoczyli ją kołem, nie szczędząc okrzyków.

Podawali ją sobie z rąk do rąk, jak czarę:
„Pójmy duszę tym miodem, co ma oczy kare!”

Podawali ją sobie z ust do ust na zmiany:
„Słodko wargą potłoczyć taki krzew różany!”

Porywali ją naraz w stu pieszczot zawieję:
„Dziej się w tobie to samo, co i w nas się dzieje!”

Dwojgiem piersi ust głodnych karmiła secinę:
„Nikt tak słodko nie ginął, jak ja teraz ginę!”

Szła pieszczota koleją, dreszcz z dreszczem się mijał,
Nim jeden wypił do dna - już drugi nadpijał.

Kto oddawał - dech chwytał, a kto brał - dech tracił,
A kto czekał za długo - rozumem przypłacił!

Sad oszalał i stał się nie znany nikomu,
Gdy ona, jeszcze mdlejąc, wróciła do domu.

Miała w oczach ich zamęt, w piersi - ich oddechy,
I płonęła na twarzy od cudzej uciechy!

„Jakiż wicher warkocze w świat ci rozwieruszył?”
„Ach, to strzelec - postrzelec w polu mnie ogłuszył!”

„Co za dreszcz twoim ciałem tak żarliwie miota?”
„Śniła mi się w śródleciu burza i pieszczota!”

Mać ją, płacząc, wyklęła - ojciec precz wyrzucił,
Siostra łokciem skarciła, a brat się odwrócił.

A kochanek za progiem z pierścieni ograbił,
I nie było nikogo, kto by jej nie zabił.

I nie było nikogo, kto by nie był dumny,
Że ją przeżył, gdy poszła wraz z hańbą do trumny.

Tylko Bóg jej nie zdradził i ślepo w nią wierzył
I przez łzy się uśmiechał, że ją w niebie przeżył.

„Ty musisz dla mnie polec na śmierci wezgłowiu,
A ja muszę dla ciebie trwać na pogotowiu!

Ty pójdziesz tą doliną, gdzie ustaje łkanie,
A ja pójdę tą górą na twoje spotkanie.

Ty opatrzysz me rany, ja twych pieszczot ciernie,
I będziem odtąd w siebie wierzyli bezmiernie!”

Miała w trumnie strój bogaty,
Malowany w różne światy,
Że gdy w nim się zapodziała,
Nie wędrując - wędrowała.
Strój koloru murawego,
A odcienia złocistego -
Murawego - dla murawy,
Złocistego - dla zabawy.

cytat 4 Źródło: Bolesław Leśmian, Strój.
RFjcBb5HKeFca
1) Z tytułu jakiej normy moralnej dziewczynę spotkały restrykcje ze strony rodziny? (Uzupełnij) 2) Jakie kryterium, powszechnie przyjmowane przy uznawaniu tej normy za moralną, zakwestionował poeta? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
K. W. Franken

Moralność należy przeciwstawić roztropności. Jest rzeczą możliwą, że roztropność i moralność dyktują niekiedy te same rodzaje zachowań, np. uczciwość. Możliwe też, że roztropność stanowi cnotę moralną; jednak dla moralnego punktu widzenia nie jest charakterystyczne wyznaczanie tego, co jest dobre lub szlachetne wyłącznie w kategoriach pragnień jednostki lub jej interesu.

cytat 3 Źródło: K. W. Franken, s. 40.
RAnUbBn3ID8VD
Zapoznaj się z fragmentem tekstu K. W. Frankena. Następnie do poniższych norm dopisz uzasadnienia. A) Podyktowane roztropnością 1) Bądź miły dla innych. 2) Nie zdradzaj żony lub męża. 3) Bądź oszczędny. (Uzupełnij). B) Podyktowane moralnością. 1) Bądź miły dla innych. 2) Nie zdradzaj żony lub męża. 3) Bądź oszczędny. (Uzupełnij).