Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Cechy narracji w utworach wojennych Jerzego Andrzejewskiego, Zofii Nałkowskiej i Tadeusza Borowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
przeanalizuje teksty literackie: fragmenty Przed sądem oraz Apel Jerzego Andrzejewskiego, fragment Dna Zofii Nałkowskiej i fragment Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego, zwracając uwagę na typ narracji;
scharakteryzuje typy narracji zastosowane w analizowanych utworach i określi ich funkcję;
opisze sposób oddziaływania poszczególnych typów narracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie pojęć „narracja” i „narrator”. Uczniowie mają również przygotować omówienie typów narracji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, odnosząc się do zagadnień, które uczniowie mieli przygotować w domu, prosi o zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć „narrator” i „narracja” oraz omówienie typów narracji. Wspólnie z nimi sumuje informacje na ten temat, porządkuje, systematyzuje. Następnie zapoznaje uczniów z celami zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy (może być 6 zespołów, tak aby danym tekstem zajmowały się dwie różne grupy).
Najpierw uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”, następnie pracują drużynowo.
- Jedna grupa pracuje z tekstem Jerzego Andrzejewskiego Przed sądem - uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenie 3 z sekcji „Audiobook”.
- Druga grupa zajmuje się tekstem Dno Zofii Nałkowskiej - uczniowie wykonują ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenie 2 z sekcji „Audiobook”.
- Kolejna grupa pracuje z tekstem Tadeusza Borowskiego proszę państwa do gazu Wykonuje ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenie 1 z sekcji „Audiobook”.
Przedstawiciele zespołów przedstawiają rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiedzy na temat cech narracji. Pozostali uczniowie mogą uzupełnić wypowiedź.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Jak mówić o złu, w które trudno uwierzyć, że się zdarzyło? Rozważ ten problem w rozprawce. Wykorzystaj w niej wnioski z lekcji o różnych typach narracji.
Materiały pomocnicze:
Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Kraków 2020.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Warszawa 1994.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audioboook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.