Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Papierosy tradycyjne i elektroniczne – podobieństwa i różnice
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz szkodliwy wpływ nikotyny na organizm człowieka.
Porównasz skład dymu papierosów tradycyjnych i elektronicznych.
Wyjaśnisz, czym są strumienie główny i boczny dymu papierosowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, mówiąc, że palenie papierosów stanowi problem na świecie, i przytaczając statystyki zawarte w ciekawostce w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału. Następnie pyta uczniów, czy wiedzą, jaki wpływ ma nikotyna na organizm człowieka. Wypowiadają się chętni uczniowie.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem odtworzonym przez nauczyciela. Następnie wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie odpowiedzieć, czy korzystanie z papierosów elektronicznych jest bezpieczniejsze dla zdrowia niż palenie papierosów tradycyjnych, oraz polecenie nr 2, w którym mają za zadanie określić różnice między papierosem tradycyjnym a e‑papierosem. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Mapa myśli. Uczniowie wykonują polecenie nr 3: tworzą mapę myśli porządkującą informacje na temat substancji zawartych w papierosach tradycyjnych.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Audiobook” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – wyjaśnić, jaki wpływ na zdrowie ma palenie e‑papierosów) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego dym papierosowy jest szkodliwy dla zdrowia), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania:
– Czym różni się strumień boczny i strumień główny dymu papierosowego?
– Czy osoby w otoczeniu palacza e‑papierosa są narażeni na bierne palenie?Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie opisać, jak można ograniczyć ryzyko biernego palenia) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Czogała J., Goniewicz M.Ł., Czubek A., Gołąbek K., Sobczak A., Wpływ palenia papierosów na wygląd, starzenie się i zmiany patologiczne skóry i błon śluzowych, „Przegląd lekarski” 2008, nr 65(10), s. 732–736.
Kośmider L., Knysak J., Goniewicz M.Ł., Sobczak A., Elektroniczny papieros – bezpieczny substytut papierosa czy nowe zagrożenie?, „Przegląd Lekarski” 2012, nr 69(10), s. 1084–1089.
Królikowski K., Domagała‑Kulawik J., E‑papieros: fakty i mity, doświadczenia własne, „Pneumonologia i Alergologia Polska” 2014, nr 81, s. 74–75.
Kupis L., Krupienicz A., Metody oceny narażenia na dym tytoniowy, „Choroby Serca i Naczyń” 2013, nr 10(6), s. 322–326.
Szkamruk K., Zięba K., Kosek‑Hoehne K., Wpływ metali ciężkich znajdujących się w dymie tytoniowym na organizm człowieka [w:] Nauki przyrodnicze i medyczne: żywienie, sport oraz zdrowie, red. Jerzy Bednarski i in., IPKIN, Lublin, 2018, s. 131–141.
Zdrojewicz Z., Pypno D., Bugaj B., Burzyńska A., Elektroniczne papierosy: wpływ na zdrowie, nikotynowa terapia zastępcza, regulacje prawne, „Pediatria i Medycyna Rodzinna” 2017, nr 13(1), s. 63–71.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.