Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Ochrona wolności i praw człowieka w Polsce cz. 1 – Konstytucja RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
1) wymienia zasady ogólne i katalog praw człowieka, które są zapisane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
8) pozyskuje informacje o przypadkach potwierdzonego naruszenia praw lub wolności człowieka w Rzeczypospolitej Polskiej; pisze wystąpienie publiczne w tej sprawie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia prawa człowieka zawarte w Konstytucji RP;
analizuje środki ochrony praw człowieka zawarte w Konstytucji RP;
ocenia znaczenie Konstytucji RP dla systemu ochrony praw człowieka w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
quiz;
dyskusja;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.
2. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli weryfikującą posiadaną przez nich wiedzę wokół pojęcia „system ochrony praw człowieka w Polsce”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum trzy pytania do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Następuje podział na pięcioosobowe grupy, każda losuje pytania z puli i przygotowuje odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
2. Dyskusja na temat katalogu praw człowieka zawartego w Konstytucji RP. Można porównać go z Powszechnej deklaracją praw człowieka uchwalonej przez ONZ. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Gra interaktywna. Uczniowie w parach rozwiązują test. Następnie porównują swoje wyniki z rezultatami innych par.
4. Indywidualne wykonanie ćwiczeń 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
5. Dyskusja: „Czy prawa człowieka w Konstytucji RP są wystarczająco chronione?”. W jej trakcie uczniowie oceniają znaczenie Konstytucji RP dla systemu ochrony praw człowieka w Polsce. Wnioski z dyskusji zapisują w ćwiczeniu nr 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Chętne/wybrane osoby rozwijają zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…”.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Deklaracja praw człowieka ONZ, unic.un.org.
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.
Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, red. Marek Chmaj, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do przygotowania się do lekcji powtórkowej.