Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co w fizyce oznacza „napracować się”? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | grywalizacja |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | - komputer, |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Dyskusja nauczyciela z uczniami na temat potocznego znaczenia określenia „napracować się”. Zaciekawienie – nauczyciel mówi, że fizyczna definicja pracy może nie być zgodna z jego potocznym znaczeniem i zachęca uczniów do próby rozwiązania tego problemu. | |
Faza realizacyjna | |
Nauczyciel wprowadza definicję pracy mechanicznej i jej jednostkę (może wykorzystać grafikę interaktywną, gdzie definicja ta jest podana), objaśnia zapis i definicję iloczynu skalarnego. Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje grafikę interaktywną, zwłaszcza pod kątem sytuacji, w których praca mechaniczna jest równa zero. W kolejnym etapie następuje zderzenie potocznego pojęcia „napracować się” ze ścisłą, fizyczną definicją pracy. Uczniowie (w grupach) mają za zadanie wymyślić jak najwięcej realnych i fizycznych sytuacji, gdy w sensie potocznym „napracują się” (zmęczą), a praca mechaniczna będzie równa zero (niesienie toreb z zakupami, popychanie nieruchomej ściany, itp.). Wygrywa zespół, który przedstawi najwięcej możliwie różnorodnych sytuacji. | |
Faza podsumowująca | |
Wspólne przypomnienie i wskazanie różnic między definicją fizyczną a potoczną. Wyróżnienie fizyki jako ścisłej nauki, w której ramach definiuje się zjawiska w sposób precyzyjny i jednakowy, w przeciwieństwie do potocznych definicji. Rozwiązanie zadań 6. i 7. | |
Praca domowa | |
Rozwiązanie zadań 1‑4 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą wykorzystać grafikę do samodzielnego zdobycia wiedzy na temat wyznaczania pracy (np. metoda flipped classroom). |