Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Walec wpisany w kulę

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

X. Stereometria

Uczeń:

6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje sytuację, w której walec wpisano w kulę i potrafi naszkicować odpowiedni przekrój osiowy,

  • bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym,

  • stosuje proste twierdzenia geometrii płaskiej w rozwiązywaniu zadań,

  • przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca w oparciu o ćwiczenia interaktywne,

  • dyskusja,

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • model walca wpisanego w kulę,

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat: „Walec wpisany w kulę” i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zaczyna od demonstracji modelu walca wpisanego w kulę.

  2. Uczniowie zapoznają się z przykładami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  3. Uczniowie dzielą się na grupy i omawiają polecenia z sekcji „Aplet”.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa przygotowuje jedno ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się” z numerami od 1 do 5. Zadania są omawiane na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy związane z rozwiązywaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Podsumowanie lekcji i osiągniętych celów.

Praca domowa:

  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup przygotowuje do dyskusji jedno ćwiczenie 6, 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Równania stopnia trzeciego w postaci iloczynuDocdIbQ7dRównania stopnia trzeciego w postaci iloczynu

Wskazówki metodyczne:

Zadania zamieszczone w sekcji „Aplet” mogą być pracą domową dla uczniów.

Aplet można również wykorzystać w realizacji lekcji o twierdzeniu cosinusów.