Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przykłady opisu funkcji za pomocą grafu i zbioru par uporządkowanych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje za pomocą grafu funkcję opisaną za pomocą wzoru, słownie, wykresu lub zbioru par uporządkowanych
opisuje za pomocą zbioru par uporządkowanych funkcję opisaną za pomocą wzoru, słownie, wykresu lub tabelki
opisuje funkcję różnymi sposobami, gdy funkcja opisana jest za pomocą tabelki
opisuje funkcję różnymi sposobami, gdy funkcja opisana jest za pomocą zbioru par uporządkowanych
decyduje o wyborze sposobu opisu funkcji w zależności od typu funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, podzieleni na sześć grup, analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”
Grupa 1 i 4 analizuje przykład 1 i 2.
Grupa 2 i 5 analizuje przykład 3 i 4.
Grupa 3 i 6 analizuje przykład 5 i 6.Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Wspólnie uzgadniają wnioski.
Uczniowie oglądają animację i wykonują polecenia 2 i 3. Weryfikują pomysły i formułują wnioski.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematycznym zjawisk z otaczającego świata, stosowanie tabelki lub zbioru par uporządkowanych do opisywania funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Odszukaj, w dostępnych źródłach, informacje na temat prawidłowej masy ciała człowieka w zależności od wzrostu i zebrane informacje przedstaw w postaci tabelki.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.