Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny. Fryderyk Nietzsche. Część druga: wpływ i recepcja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak odbierana była filozofia Nietzschego w jego czasach i w wieku XX, i jak oceniana jest obecnie.
Ocenisz znaczenie myśli Nietzschego dla rozwoju polskiej i europejskiej kultury.
Przeanalizujesz, jakie aspekty filozofii Nietzschego są interesujące dla myślicieli postmodernizmu.
Cele operacyjne. Uczeń:
ocenia odbiór filozofii Nietzschego na przestrzeni wieków;
pojmuje znaczenie myśli Nietzschego dla rozwoju polskiej i europejskiej kultury;
analizuje, które aspekty filozofii Nietzschego są interesujące dla myślicieli postmodernizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
burza mózgów;
audiobook;
prezentacja multimedialna;
esej filozoficzny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Słownik filozoficzny. Fryderyk Nietzsche. Część druga: wpływ i recepcja”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi na pytania zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Następnie na podstawie odpowiedzi uczniów inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Jak oceniano filozofię Nietzschego w wieku XX? Czy jego filozofia przetrwała próbę czasu?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: Odbiór filozofii Nietzschego w Polsce i na świecie. Jakie były jego inspiracje? Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części pytań do multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
— grupa 1: Pytanie 1
— grupa 2: Pytanie 2
— grupa 3: Pytanie 3
— grupa 4: Pytanie 4.
Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.Praca z tekstem źródłowym. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym w sekcji „Audiobook”. Odpowiedź na polecenie 1 do tekstu jest przygotowana na forum jako efekt wspólnej dyskusji.
Burza mózgów. Jeśli starczy czasu, nauczyciel zadaje pytania z polecenia 2. Określa zasady pracy oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Wybrany uczeń przedstawia swoje pomysły, które następnie omawiane są na forum klasy.Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Audiobook”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie przygotowują propozycje rozwinięcia mapy myśli w sekcji „Przeczytaj”. Porównują swoje propozycje z wersją przygotowaną przed lekcją, dokonując autoewaluacji.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Nietzschego: Fanatyzm jest jedyną siłą woli, którą mogą osiągnąć także słabi i niepewni.
Materiały pomocnicze:
Colli G., Po Nietzschem, przekład i wstęp S. Kasprzysiak, Kraków 1994.
Baran B., Postnietzsche. Reaktywacja, Kraków 1997.
Weiss T., Fryderyk Nietzsche w piśmiennictwie polskim lat 1890‑1914, Kraków 1961.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.