Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Łodyga
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Dokonasz obserwacji mikroskopowej łodygi.
Rozpoznasz tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym.
Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
obserwacja;
mapa pojęć;
symulacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), mikroskopy;
zestaw do barwienia hematoksyliną i eozyną lub safraniną z zielenią trwałą (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat pierwotnej i wtórnej budowy łodyg roślin dwuliściennych, nietypowego przyrostu na grubość łodyg roślin jednoliściennych, przekształceń łodyg oraz identyfikacji tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia akcesoria i preparaty do wykonania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (dla każdej grupy) oraz barwienia hematoksyliną i eozyną lub safraniną z zielenią trwałą (jeden zestaw) – zob. materiały pomocnicze.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Uczniowie, korzystając z wiedzy zdobytej na wcześniejszych zajęciach, tworzą mapy pojęć odnoszące się do następujących zagadnień:
– grupa I – budowa pierwotna i wtórna łodyg roślin dwuliściennych;
– grupa II – nietypowy przyrost na grubość łodyg roślin jednoliściennych;
– grupa III – przekształcenia łodyg i ich funkcje.
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują swoje mapy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje błędy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej. Uczniowie przygotowują preparat według instrukcji zawartej w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby służy pomocą.
Nauczyciel lub chętny uczeń przedstawia proces przygotowywania wybranego barwnika do preparatu mikroskopowego, zgodnie z odpowiednią instrukcją zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie barwią swoje skrawki w przygotowanym roztworze i w grupach obserwują preparaty pod mikroskopem. Chętni uczniowie wskazują rozpoznane tkanki roślinne.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację łodygi moczarki kanadyjskiej (Elodea canadensis). Następnie wykonują polecenie polecenie nr 2 („Opisz, jak wyglądają komórki wchodzące w skład merystemu wierzchołkowego pędu. Wyjaśnij, skąd wynika taka budowa”) oraz polecenie nr 3 („Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek pąka wierzchołkowego moczarki kanadyjskiej, uwzględniając merystem wierzchołkowy pędu, zawiązki liści oraz młode liście. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”). Chętne osoby przedstawiają swoją odpowiedź na polecenie nr 2 lub swój rysunek na forum klasy.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację łodygi słonecznika zwyczajnego (Heliantus annuus). Następnie wykonują polecenie nr 1: „Przeciągnij prawidłowe nazwy i podpisz elementy budowy przekroju poprzecznego słonecznika zwyczajnego”. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Wirtualny mikroskop. Łodyga”).
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Łodyga – budowa pierwotna i wtórna łodyg roślin dwuliściennych”, „Nietypowy przyrost na grubość łodyg roślin jednoliściennych”, „Przekształcenia łodyg i ich funkcje”, „Identyfikacja tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego”.