Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wirtualny mikroskop. Łodyga

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
5) przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym (w tym wykonanym samodzielnie), na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.

  • Dokonasz obserwacji mikroskopowej łodygi.

  • Rozpoznasz tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym.

  • Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • obserwacja;

  • mapa pojęć;

  • symulacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), mikroskopy;

  • zestaw do barwienia hematoksyliną i eozyną lub safraniną z zielenią trwałą (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat pierwotnej i wtórnej budowy łodyg roślin dwuliściennych, nietypowego przyrostu na grubość łodyg roślin jednoliściennych, przekształceń łodyg oraz identyfikacji tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego.

  2. Nauczyciel przygotowuje na zajęcia akcesoria i preparaty do wykonania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (dla każdej grupy) oraz barwienia hematoksyliną i eozyną lub safraniną z zielenią trwałą (jeden zestaw) – zob. materiały pomocnicze.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Uczniowie, korzystając z wiedzy zdobytej na wcześniejszych zajęciach, tworzą mapy pojęć odnoszące się do następujących zagadnień:
    – grupa I – budowa pierwotna i wtórna łodyg roślin dwuliściennych;
    – grupa II – nietypowy przyrost na grubość łodyg roślin jednoliściennych;
    – grupa III – przekształcenia łodyg i ich funkcje.
    Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują swoje mapy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje błędy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej. Uczniowie przygotowują preparat według instrukcji zawartej w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby służy pomocą.

  2. Nauczyciel lub chętny uczeń przedstawia proces przygotowywania wybranego barwnika do preparatu mikroskopowego, zgodnie z odpowiednią instrukcją zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie barwią swoje skrawki w przygotowanym roztworze i w grupach obserwują preparaty pod mikroskopem. Chętni uczniowie wskazują rozpoznane tkanki roślinne.

  3. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację łodygi moczarki kanadyjskiej (Elodea canadensis). Następnie wykonują polecenie polecenie nr 2 („Opisz, jak wyglądają komórki wchodzące w skład merystemu wierzchołkowego pędu. Wyjaśnij, skąd wynika taka budowa”) oraz polecenie nr 3 („Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek pąka wierzchołkowego moczarki kanadyjskiej, uwzględniając merystem wierzchołkowy pędu, zawiązki liści oraz młode liście. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”). Chętne osoby przedstawiają swoją odpowiedź na polecenie nr 2 lub swój rysunek na forum klasy.

  4. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację łodygi słonecznika zwyczajnego (Heliantus annuus). Następnie wykonują polecenie nr 1: „Przeciągnij prawidłowe nazwy i podpisz elementy budowy przekroju poprzecznego słonecznika zwyczajnego”. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Wirtualny mikroskop. Łodyga”).

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

R1PksqOcc8QbO

Załącznik 1. Zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej.
Plik PDF o rozmiarze 80.87 KB w języku polskim
RA7RBpIFzF1TV

Załącznik 2. Zestawy do barwienia.
Plik PDF o rozmiarze 101.51 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Łodyga – budowa pierwotna i wtórna łodyg roślin dwuliściennych”, „Nietypowy przyrost na grubość łodyg roślin jednoliściennych”, „Przekształcenia łodyg i ich funkcje”, „Identyfikacja tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego”.