Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy Melodia mgieł nocnych zachęca do odwiedzenia Tatr? (Tetmajer)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersz K. Przerwy‑Tetmajera Melodia mgieł nocnych,
porównuje utwór Tetmajera z wierszem A. Asnyka Noc pod Wysoką,
określa funkcję zastosowanych przez poetów środków artystycznego wyrazu,
formułuje argumenty na potwierdzenie tezy, że utwór poetycki może być tekstem reklamowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, by zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału Czy melodia mgieł nocnych.... Prosi także, by obejrzeli w internecie zdjęcia okolic tatrzańskiego Czarnego Stawu Gąsienicowego. Szczególnie zainteresowane osoby mogą przygotować rozbudowaną prezentację przedstawiającą krajobrazy Tatr.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Jeśli uczniowie przygotowali prezentację z tatrzańskimi krajobrazami, lekcja zaczyna się od jej przedstawienia. Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy są wśród nich miłośnicy gór. Jeśli tak, prosi, by opowiedzieli, co ich w górach pociąga. Dyskusja wstępna kończy się skierowaniem uwagi uczniów na młodopolską „modę na Tatry”; nauczyciel pyta, czy była spowodowana ta szczególna popularność gór i Zakopanego wśród artystów okresu Młodej Polski.
Faza realizacyjna:
W pierwszej części tej fazy lekcji uczniowie pracują z mapą multimedialną. Oglądają miejsca opisane przez Tetmajera i wysłuchują (wszyscy razem) interpretacji Melodii mgieł nocnych
Później przystępują do pracy z tekstem, do czego wykorzystują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel poleca im wykonanie ćwiczeń wybranych spośród poleceń 1‑6. Uczestnicy zajęć pracują indywidualnie, a nauczyciel udziela im wskazówek, jeśli są konieczne.
Ćwiczenie 7 uczniowie wykonują ustnie, podając spontanicznie argumenty potwierdzające i podważające tezę, że Melodia mgieł nocnych może zachęcać do odwiedzenia Tatr. Wybrana osoba może zapisywać propozycje innych na tablicy.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej lekcję nauczyciel może wykorzystać pytanie z zadania domowego e‑materiału: czy dzisiejszy wizerunek Tatr jest podobny do wizji przedstawionej przez Tetmajera, czy znacząco zmienił się od czasów Młodej Polski?
Praca domowa:
Jako zadanie domowe uczniowie wykonują ćw. 8 - analizę porównawczą Melodii mgieł nocnychTetmajera oraz Nocy pod Wysoką Asnyka.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Jacek Kolbuszewski, Literatura i Tatry: studia i szkice, Wrocław 2016.
Jacek Kolbuszewski, Tatry w literaturze polskiej, Wrocław 1982.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.