1
Pokaż ćwiczenia:
R6FtdXxOaVPbU1
Ćwiczenie 1
„Młoda Polska tatrzańska” to:
Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. określenie wyrażające popularność Tatr w okresie Młodej Polski, 2. termin wskazujący na niezależność regionu Tatr od władzy państw zaborczych, 3. umowna nazwa środowiska młodopolskich artystów związanych z Tatrami, 4. nazwa zorganizowanej grupy artystycznej związanej z Tatrami
R1eyGVCgKGrig11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. Znaczący rozwój turystyki górskiej na ziemiach polskich nastąpił w 1. typowym, 2. XIX, 3. rozszerzyła, 4. oryginalnym, 5. XVIII, 6. Seweryna Goszczyńskiego, 7. Kazimierza Przerwy-Tetmajera, 8. podtrzymała wieku, do czego przyczyniły się między innymi literackie dzienniki podróży, takie jak Dziennik podróży do Tatrów 1. typowym, 2. XIX, 3. rozszerzyła, 4. oryginalnym, 5. XVIII, 6. Seweryna Goszczyńskiego, 7. Kazimierza Przerwy-Tetmajera, 8. podtrzymała. Romantyzm odkrył malowniczość tatrzańskiego pejzażu, Młoda Polska natomiast 1. typowym, 2. XIX, 3. rozszerzyła, 4. oryginalnym, 5. XVIII, 6. Seweryna Goszczyńskiego, 7. Kazimierza Przerwy-Tetmajera, 8. podtrzymała ich popularność. Wśród licznych wierszy z tego okresu podejmujących tematykę górską Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) Tetmajera była 1. typowym, 2. XIX, 3. rozszerzyła, 4. oryginalnym, 5. XVIII, 6. Seweryna Goszczyńskiego, 7. Kazimierza Przerwy-Tetmajera, 8. podtrzymała świadectwem wrażliwości na piękno tatrzańskich szczytów.
11
Ćwiczenie 3
W tekście Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) podaj przykłady animizacji, personifikacji i synestezji. 
W tekście Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) podaj przykłady animizacji, personifikacji i synestezji. 
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)

Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie...
Okręcajmy się wstęgą naokoło księżyca,
co nam ciała przezrocze tęczą blasków nasyca,
i wchłaniajmy potoków szmer, co toną w jeziorze,
i limb szumy powiewne, i w smrekowym szept borze,
pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na zboczach gór kwitną,
dźwięczne, barwne i wonne, w głąb wzlatujmy błękitną.
Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie...
Oto gwiazdę, co spada, lećmy chwycić w ramiona,
lećmy, lećmy ją żegnać, zanim spadnie i skona,
puchem mlecza się bawmy i ćmy błoną przezroczą,
i sów pierzem puszystym, co w powietrzu krąg toczą,
nietoperza ścigajmy, co po cichu tak leci,
jak my same, i w nikłe oplatajmy go sieci,
z szczytu na szczyt przerzućmy się jak mosty wiszące,
gwiazd promienie przybiją do skał mostów tych końce,
a wiatr na nich na chwilę uciszony odpocznie,
nim je zerwie i w pląsy pogoni nas skocznie…

staw Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym), [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 230.
RfU55WN9O6FlC
animizacja (Uzupełnij). personifikacja (Uzupełnij). synestezja (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Jakie środki stylistyczne zostały użyte w poniższych wersach?
Zaznacz poprawną odpowiedź.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)

i wchłaniajmy potoków szmer, co toną w jeziorze,
i limb szumy powiewne, i w smrekowym szept borze,

staw Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym), [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 230.
R1PFTmY9y9KBC
Możliwe odpowiedzi: 1. synestezja, 2. hiperbola, 3. instrumentacja głoskowa, 4. neologizm, 5. powtórzenie, 6. ironia
21
Ćwiczenie 5

Określ sytuację liryczną w wierszu Melodia mgieł nocnych.

R111wWt30NJpX
Kto mówi?. (Uzupełnij). Do kogo mówi?. (Uzupełnij). Typ liryki. (Uzupełnij). Temat. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z wiersza Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) wszystkie zjawiska wymykające się założeniom realizmu.

RZkO82WSiWI2u
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Podaj po 2‑3 argumenty potwierdzające i podważające tezę, że Melodia mgieł nocnych może zachęcać do odwiedzenia Tatr.
Podaj po 2‑3 argumenty potwierdzające i podważające tezę, że Melodia mgieł nocnych może zachęcać do odwiedzenia Tatr.
R13owhD6GZlgm
Wiersz zachęca do odwiedzenia Tatr, ponieważ:. (Uzupełnij). Wiersz nie zachęca do odwiedzenia Tatr, ponieważ:. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W rozprawce na 200 słów porównaj Melodię mgieł nocnych z fragmentem wiersza Adama Asnyka Noc pod Wysoką. Wskaż podobieństwa i różnice w poetyce obu utworów.

Adam Asnyk Noc pod Wysoką

Uczuciem takiej zgrozy pokonany,
Między zaciszne powróciłem ściany,
Gdzie towarzysze legli już strudzeni
Na mchu, pod dachem gościnnych kamieni;
I sam złożyłem głowę na posłaniu,
W półsennym teraz pogrążon dumaniu.

Noc gęste mroki zapuściła wszędzie:
Nawet błękity niebios przeźroczyste,
Oprawne dołem w czarnych skał krawędzie,
Stały się więcej ciemne, przepaściste,
I tylko ową błękitną ciemnotę
Gdzieniegdzie gwiazdy przetykały złote.
Ciemność rzuciła pomost przez otchłanie
I wyrównała wnętrza gór podarte;
Zostało jedno wielkie rusztowanie,
Zbitych granitów grzbiety rozpostarte,
Ponad którymi dwie wierzchołka wieże,
Dwa wyniesione ostrokręgi cieniu
Chwiać się zdawały w niebieskim eterze
Przy migotliwym drżących gwiazd promieniu.

asnyk Źródło: Adam Asnyk, Noc pod Wysoką, [w:] tegoż, Wybór poezji, Kraków 1953, s. 97–98.
Rr05yWi0ZlM8U
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przygotuj się do dyskusji dotyczącej dzisiejszego wizerunku Tatr: czy jest podobny do wizji przedstawionej przez Tetmajera, czy znacząco zmienił się od czasów Młodej Polski?