SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Problemy Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.

Uczeń:

3) dyskutuje na temat głównych problemów funkcjonowania Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia główne problemy Unii Europejskiej, wskazując ich kontekst i przyczyny,

  • omawia idee dotyczące przyszłego funkcjonowania Unii Europejskiej i dalszej integracji europejskiej,

  • wyjaśnia, na czym polega postawa euroentuzjazmu i eurosceptycyzmu, a także ocenia argumenty eurosceptyków i euroentuzjastów dotyczące wybranych aspektów funkcjonowania Unii Europejskiej.

Strategie nauczania: problemowa

Metody nauczania: dyskusja „za i przeciw”, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Piechocki M., Aluzyjny eurosceptycyzm w debatach prezydenckich w 2015 roku, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2016, nr 10, s. 303–316.

Siedlecka E., Polska nie miała powodów, by odmówić relokacji uchodźców, 31.10.2019, polityka.pl (dostęp 21.07.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Zebranie odpowiedzi uczniów na pytanie „Czy jesteś zadowolony(-a) z funkcjonowania Unii Europejskiej?”. Możliwe odpowiedzi: 1) zdecydowanie tak; 2) raczej tak; 3) nie wiem / nie mam zdania; 4) raczej nie; 5) zdecydowanie nie. Nauczyciel może sporządzić odpowiedni formularz za pomocą Formularzy Google.

  • Krótkie omówienie wyników z klasą.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  • Odsłuchanie audiobooka zawartego w e‑materiale.

  • Chętni uczniowie wykonują polecenie do audiobooka. Ze względu na ograniczenia czasowe lekcji można skoncentrować się na tym, czym jest eurosceptycyzm oraz jakie są czynniki powodujące i zaostrzające eurosceptycyzm.

  • Przedstawienie tematu debaty: „Polska jako członek Unii Europejskiej powinna uczestniczyć w relokacji uchodźców”. Uczniowie wyjaśniają, czym jest i na czym polega mechanizm relokacji uchodźców. W razie potrzeby mogą korzystać z e‑materiału.

  • Przedstawienie zasad debaty „za i przeciw”. Uczniowie samodzielnie podejmują decyzję o tym, którą stronę będą reprezentować.

  • Przygotowanie sali do debaty. Najlepiej ustawić krzesła w okręgu, dzięki czemu nie tworzymy dwóch „wrogich” stronnictw w klasie.

  • Uczniowie otrzymują czas na przygotowanie argumentów. Mogą korzystać z dostępnych, rzetelnych źródeł informacji, sporządzać notatki.

  • Przeprowadzenie debaty, którą moderuje nauczyciel. Nauczyciel czuwa nad tym, aby uczniowie odnosili się do głównych problemów Unii Europejskiej, poprawnie argumentując swoje wypowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca domowa polega na gruntownym zapoznaniu się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz na wykonaniu wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń. Praca zadawana jest na następną lekcję. Na prośbę uczniów nauczyciel wyjaśnia sprawiające trudności ćwiczenia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook zawarty w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych pozytywnym i negatywnym skutkom integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej (zakres podstawowy: VIII. 4). Może znaleźć zastosowanie na zajęciach dotyczących znaczenia Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych (zakres rozszerzony: VII. 2).