1
Pokaż ćwiczenia:
R1KXfIpPsgben1
Ćwiczenie 1
Wskaż poprawne dokończenie zdania:

Za założycieli Uni Europejskiej uważa się Możliwe odpowiedzi: 1. Niemcy, Włochy, Francja, Holandia, Belgia i Luksemburg., 2. Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Belgia i Luksemburg., 3. Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Holandia, Belgia i Hiszpania., 4. Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Belgia i Luksemburg.
1
Ćwiczenie 2
RVWB7n8oqwPuO
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: domena publiczna, pixabay.com; An-d, licencja: CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org; domena publiczna, pixabay.com; domena publiczna, europarl.europa.eu.
R17FnPrj3mfb2
Uporządkuj w kolejności chronologicznej przedstawione zjawiska i procesy, które wywołały sytuacje kryzysowe w funkcjonowaniu UE. Ustal kolejność na podstawie roku początkowego danego zjawiska/procesu. Elementy do uszeregowania: 1. Brexit, 2. kryzys ekonomiczny w Grecji, 3. pandemia Covid-19, 4. kryzys migracyjny w Europie
RE9d0BJq9vAoX1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Przyczyną kryzysu migracyjnego Możliwe odpowiedzi: 1. była arabska wiosna, która doprowadziła do wojen w Syrii, Libanie i Libii., 2. była niekorzystna polityka migracyjna dla uchodźców., 3. było poszukiwanie wyższego poziomu życia., 4. był ogromny wybuch wulkanu w Wielkich Rowach Afrykańskich, powodujący lokalne klęski żywiołowe.
R1Qdg975ztVas1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. . 1. Twardy Brexit to wystąpienie Belgii ze wszystkich aspektów Unii Europejskiej, w tym wspólnego rynku i unii celnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Eurosceptycyzm jest postawą wyrażaną m.in. przez skrajne partie polityczne (prawicowe i lewicowe).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Suwerenność to zdolność do niezależnego od innych podmiotów sprawowania władzy politycznej nad określonym terytorium, ale nie w kwestii polityki zagranicznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. W ramach koncepcji „Europy wielu prędkości” rozważa się stworzenie ram ściślejszej współpracy krajów powiązanych wspólną walutą euro.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 5

Wskaż, w ramach której grupy członków UE ma postępować proces integracji zgodnie z koncepcją „Europy wielu prędkości”.

R123hTCqnv02I
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie poniższego fragmentu artykułu prasowego wymień po trzy argumenty za wejściem i przeciw wejściu Polski do strefy euro.

1

Przyjąć euro czy nie?

Argumenty za i przeciw euro w Polsce, funkcjonujące w debacie publicznej, są niezmienne co najmniej od unijnego kryzysu fiskalnego. Zwolennicy argumentują między innymi, że wspólna waluta obniży koszty transakcyjne eksporterów, obniży oprocentowanie kredytów i zmniejszy koszty obsługi długu publicznego, co przełoży się na szybszy wzrost gospodarczy, więcej inwestycji i wyższe dochody. Dodatkowo w ostatnich latach pojawia się argument nieekonomiczny: w obliczu coraz większej dezintegracji Unii Europejskiej nastąpi integracja finansowa i polityczna krajów strefy euro, a bycie poza tym klubem spowoduje marginalizację Polski na arenie międzynarodowej.

Populistyczni przeciwnicy straszą natomiast wzrostem cen (argument tyleż chwytliwy, co ekonomicznie nieuzasadniony) i wewnętrznym polityczno‑ekonomicznym kryzysem samej strefy euro (który został zażegnany w 2015 roku). Mniej słyszalne, choć bardziej zasadne obawy to utrata konkurencyjności przez polskie firmy, szybki wzrost cen mieszkań i nieruchomości po integracji monetarnej czy utrata niezależności polityki pieniężnej, potrzebnej do ratowania gospodarki z opresji kryzysu finansowego i fiskalnego oraz do ograniczania skutków globalnych recesji.
Indeks dolny Źródło: Adam K. Czerniak, Do strefy euro spieszmy się powoli, 4.01.2018, polityka.pl (dostęp 21.07.2021). Indeks dolny koniec

Rcuimgs2shPrt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Korzystając z audiobooka zawartego w e‑materiale oraz z innych źródeł informacji geograficznej, wymień trzy zarzuty podnoszone przez eurosceptyków w stosunku do UE.

R10v0XlKC6iwC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Korzystając z poniższego wykresu przestawiającego zmiany wartości wskaźnika demokracji (obliczanego w ramach Bertelsmann Transformation Index), sformułuj ogólną prawidłowość dotyczącą zmian demokratycznych w krajach tzw. nowej Unii w latach 2006‑2020. Następnie, korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej, określ dwa płynące ze wskazanych przemian demokratycznych zagrożenia dla analizowanych państw w kontekście ich funkcjonowania w UE.

RQRoN46jZijYX
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie atlas.bti-project.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rni1p0h2yEPOq
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
Rq8uBvjT8r86c
Spośród wymienionych wybierz kraje, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 roku. Możliwe odpowiedzi: 1. Cypr, 2. Grecja, 3. Malta, 4. Polska, 5. Słowenia, 6. Chorwacja, 7. Macedonia Północna, 8. Estonia, 9. Finlandia, 10. Węgry, 11. Rumunia