Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jaki wpływ na kształtowanie się systemu partyjnego ma sposób powoływania przedstawicieli?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
10) porównuje typy systemów wyborczych i analizuje ich wpływ na systemy partyjne; porównuje systemy wyborcze obowiązujące w wyborach w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne typy systemów wyborczych;
analizuje relacje między systemem wyborczym a reprezentacją obywateli w parlamencie;
ocenia wzajemne relacje, wskazują na zależności w systemie większościowym i proporcjonalnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja za i przeciw;
analiza tekstu źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
2. Uczniowie proszeni są o zdefiniowanie pojęć system partyjny i system wyborczy.
3. Po przypomnieniu (zbudowaniu definicji) uczniowie analizują teksty na temat relacji między oboma systemami.
Faza realizacyjna
1. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy i poinformowana, że ma się przygotować do dyskusji na temat wpływu systemu wyborczego na system partyjny. Zadanie pierwszej grupy polega na przygotowaniu argumentów za znalezieniem tych wpływów, a drugiej – przeciw.
2. Nauczyciel udziela też wskazówki, że oponenci, przygotowując się do dyskusji, mogą korzystać z abstraktu lub innych źródeł internetowych lub sięgnąć po argumenty do tekstów źródłowych lub filmu. Uczniowie mogą je twórczo rozwijać i szukać własnych argumentów. Nauczyciel określa czas na przygotowanie.
3. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Przykładowo, że nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp.
4. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Wybrana osoba proszona jest o moderowanie dyskusji. Nauczyciel czuwa nad jej przebiegiem.
Faza podsumowująca
1. Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie uczniowie proszeni są o zastanowienie się, jakie teraz jest ich stanowisko wobec wpływu systemu wyborczego na system partyjny, które argumenty ich przekonały.
2. Zaczyna się głosowanie: kto jest za istnieniem tego wpływu, a kto przeciw. W zależności od wyniku głosowania nauczyciel wskazuje zwycięską grupę, której argumenty były bardziej przekonujące.
Praca domowa:
Uczniowie są proszeni o przygotowanie przykładu państwa, w którym ich zadaniem można potwierdzić zwycięską tezę podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2004.
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie, Wrocław 2008.
Błażej Choroś, Paradoksy brytyjskiego systemu wyborczego, [w:] Antynomie polityczności: artykuły, eseje i szkice dedykowane Profesor Barbarze Goli, red. Kamil Minker, Lech Rubisz, Opole 2013.
Dieter Nohlen, Prawo wyborcze i system partyjny. O teorii systemów wyborczych, Warszawa 2004.
Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne we współczesnym świecie, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać użyty jako wstęp do dyskusji.