Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Co to są kwasy omega, czyli o nienasyconych kwasach tłuszczowych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;

6) stosuje poprawną terminologię.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie kwasów omega;

  • charakteryzuje właściwości nienasyconych kwasów tluszczowych;

  • proponuje nazwy nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda akwarium;

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • burza mózgów;

  • grafika interaktywna;

  • technika gadająca ściana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Jakie znacie tłuszcze, których na co dzień używa się w kuchni? Czy wszystkie są zdrowe?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat kwasów omega, białka, węglowodanów oraz tłuszczów w naszej codziennej diecie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na rzutniku multimedialnym pytanie: „Czy chcąc jeść i tym samym żyć zdrowo, powinniśmy wyeliminować ze swojej diety tłuszcze czy wprost przeciwnie?”. Uczniowie starają się odpowiedzieć na kartkach, które oddają nauczycielowi, bez zaglądania do jakichkolwiek materiałów.

  2. Prowadzący oznajmia uczniom, że będą teraz analizować treść e‑materiału zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”, gdzie mogą również znaleźć stwierdzenia, które pomogą uzyskać poprawną odpowiedź na zadane wcześniej pytanie.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili się na trzy grupy. Każdemu zespołowi rozdaje arkusze papieru i mazaki:

  • I grupa – kwasy omega‑3;

  • II grupa – kwasy omega‑6;

  • III grupa – kwasy omega‑9.

  1. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki oraz na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału zapoznaje się z materiałem w ramach swojego zagadnienia i opracowuje go. Po wykonaniu pracy, liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich na forum. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości, włączając się do dyskusji.

  2. W ramach podsumowania uczniowie, z parą ze swojej ławki, analizują medium bazowe – grafikę interaktywną – po czym wykonują załączone ćwiczenia. Wyniki są omawiane wspólnie na forum klasy.

  3. Nauczyciel wraca do pierwszego punktu fazy realizacyjnej i jeszcze raz zadaje pytanie „Czy chcąc jeść i tym samym żyć zdrowo, powinniśmy wyeliminować ze swojej diety tłuszcze czy wprost przeciwnie?”. Uczniowie ponowie zapisują swoje odpowiedzi na kartkach, które oddają prowadzącemu. Dodatkowo, chętne lub wybrane ososby argunetują swoją pierwszą i ostatnią odpowiedź. Reszta klasy może się włączyć do dyskusji – powrót do burzy mózgów. Uczniowie weryfikują swoje spostrzeżenia na początku lekcji i pod koniec.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie określają, jakie nowe pojęcia wystąpiły na lekcji.

  2. Uczniowie podsumowują zdobyte wiadomości rzucając czerwoną kostką SUS – „podsumowanie”, odczytują pytanie i udzielają odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

  • arkusze papieru;

  • mazaki;

  • luźne karteczki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Grafika interaktywna” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej związanej z „Co to są kwasy omega, czyli o nienasyconych kwasach tłuszczowych”.