Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wizje przyszłych wojen
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym;
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania. Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
10) wyjaśnia mechanizm konfliktów międzygrupowych, w tym ich eskalacji;
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
8) przedstawia przyczyny i skutki konfliktu społeczno‑ekonomicznego w wybranym państwie;
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI wieku;
16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje teorie dotyczące porządku międzynarodowego;
wyjaśnia zjawisko konfliktu asymetrycznego;
przedstawia najważniejsze organizacje terrorystyczne;
charakteryzuje, na czym polega „prywatyzacja wojny”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
symulacja;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Wizje przyszłych wojen” i omówienie celów zajęć.
Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dyskutują na temat tego, jak przez lata zmieniały się konflikty zbrojne. Nauczyciel zadaje pytanie o to, czy i jak umowy międzynarodowe zmieniły kształt konfliktów.
Uczniowie w grupach charakteryzują wybrane współczesne konflikty. Mogą to być: wojna domowa w Syrii, Libii, Jemenie lub Afganistanie albo wojna w Donbasie. Nauczyciel zwraca uwagę na zjawisko „konfliktu asymetrycznego”, podając przykłady jego występowania w omawianych wojnach.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują załączone do niego ćwiczenia.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Po zakończonym spacerze młodzież wykonuje wskazane ćwiczenia interaktywne w sekcji „Mapa interaktywna”.
Faza podsumowująca:
Metodą mapy myśli uczniowie porównują wojny z przeszłości z tymi, jakie być może będą toczyć się w przyszłości.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być zaproszeniem do dyskusji nt. praw, jakimi rządzą się konflikty wojskowe.