Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Wizje przyszłych wojen

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym;

5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania. Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

10) wyjaśnia mechanizm konfliktów międzygrupowych, w tym ich eskalacji;

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

8) przedstawia przyczyny i skutki konfliktu społeczno‑ekonomicznego w wybranym państwie;

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI wieku;

16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje teorie dotyczące porządku międzynarodowego;

  • wyjaśnia zjawisko konfliktu asymetrycznego;

  • przedstawia najważniejsze organizacje terrorystyczne;

  • charakteryzuje, na czym polega „prywatyzacja wojny”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • symulacja;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Wizje przyszłych wojen” i omówienie celów zajęć.

  2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dyskutują na temat tego, jak przez lata zmieniały się konflikty zbrojne. Nauczyciel zadaje pytanie o to, czy i jak umowy międzynarodowe zmieniły kształt konfliktów.

  2. Uczniowie w grupach charakteryzują wybrane współczesne konflikty. Mogą to być: wojna domowa w Syrii, Libii, Jemenie lub Afganistanie albo wojna w Donbasie. Nauczyciel zwraca uwagę na zjawisko „konfliktu asymetrycznego”, podając przykłady jego występowania w omawianych wojnach.

  3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują załączone do niego ćwiczenia.

  4. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Po zakończonym spacerze młodzież wykonuje wskazane ćwiczenia interaktywne w sekcji „Mapa interaktywna”.

Faza podsumowująca:

  1. Metodą mapy myśli uczniowie porównują wojny z przeszłości z tymi, jakie być może będą toczyć się w przyszłości.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Audiobook może być zaproszeniem do dyskusji nt. praw, jakimi rządzą się konflikty wojskowe.