Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej – pojęcie algebraiczne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję algebraiczną wartości bezwzględnej
oblicza wartości wyrażeń zawierających moduł liczby
wyznacza liczby spełniające warunki, zapisane przy użyciu wartości bezwzględniej liczby
korzystając z definicji modułu, zapisuje wartości wyrażeń bez użycia symbolu wartości bezwzględniej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące graficznej definicji wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z animacją i, konsultując z nauczycielem, wykonują polecenie umieszczone pod nią.
Uczniowie pracują w parach metodą konkursu zadaniowego. Rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Osoby, które rozwiążą test bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 5.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązania problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli zrobić na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Tajemnice wartości bezwzględnejTajemnice wartości bezwzględnej
Własności wartości bezwzględnejWłasności wartości bezwzględnej
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z animacją jako praca własna przed lekcją lub po niej jako podsumowanie.